Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade min 850 på hjulinställning efter att ha monterat nivomatic dämpare. Fyra veckor senare fick
Jag en tvåa på länkarmens kulled vid besiktningen i Oslo. Kan jag kräva en ny hjulinställning då de borde upptäckt glapp
i kulleden? Körde kanske 60 mil lugna under dessa 4 veckor. Helmia, Volvo i Värmland gör reklam för 30 dagars
garanti på hjulinställningar.

Är hjulinställning nödvändigt efter att ha bytt till TWR länkarmar som skal vara orginaldel?

Ratten står några grader snett efter byte av länkarm. Ngt att bry sig om? Och varför,
då ny och gammal del hade samma mått?
Om ratten står snett efter bytet av länkarmar så har du ju redan svarat själv på frågan om en ny inställning är nödvändig.
Spelar ingen roll ifall de har "samma" mått, har man varit och rört i framvagnen så bör en inställning göras.

Kräva en ny inställning? Tja, om du kan bevisa att glappet fanns fyra veckor tidigare och att bilprovningen inte varit alldeles för nitiska. Det är ju faktiskt ett visst glapp även i nya leder. Dom som gjort inställningen kanske inte bedömde dom som glappa så som bilprovningen gjort.
Ja vist kan du reklamera en hjulinställning, men bara om du gör det direkt och inte efter du själv byt den glappa delen, och dessutom monterat en eftermarknadsdel med usel passform!

Med hjälp av besiktningspappert, kanske det går ändå. Annars hade det ju lätt misstolkats som ett sätt att få en gratis justering, bara för du monterat dåliga länkarmar.
CarMan skrev:Ja vist kan du reklamera en hjulinställning, men bara om du gör det direkt och inte efter du själv byt den glappa delen, och dessutom monterat en eftermarknadsdel med usel passform!

Med hjälp av besiktningspappert, kanske det går ändå. Annars hade det ju lätt misstolkats som ett sätt att få en gratis justering, bara för du monterat dåliga länkarmar.
TRW tillverkar inte dåliga länkarmar det var därför jag beställde dem från Holland. Enligt estateservices.nl ska det vara orginaltillverkaren (men det är nog Lemförder) oansett är det kvalitetsgrejor...
Om verkstaden gör hjulinställning med en sliten kulled i bärarmen så kan ratten bli
sne och hjulvinklarna felaktiga oavsett om jag monterar Biltema, TRW eller orginal.
Helmia tar det dock på garantin!
Det jag menar är inte att bristningar eller kul leden behöver vara av dålig kvalitet. Men om passformen gör att man måste göra en hjulinställning efter bytet så håller den inte tillräckligt hög kvalitet totalt.
CarMan skrev:Det jag menar är inte att bristningar eller kul leden behöver vara av dålig kvalitet. Men om passformen gör att man måste göra en hjulinställning efter bytet så håller den inte tillräckligt hög kvalitet totalt.
Har man delat på framvagnen så bör en inställning göras oavsett tillverkare/återförsäljare på delarna, det har min erfarenhet gett mig. Och det hjälper tyvärr inte att det står Volvo på delarna, för även detta har man provat...
Jag pratar spesefikt om länkarmar till 850/V70 som tråden handlar om. Där är Volvos delar exakta, behövs ingen hjulinställning.

Sen för står till o med jag att det blir fel om man ställer in med en glapp ditalj, o efteråt monterar en icke glapp ditalj.

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]