...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Men en taxameter sätts ju på när kunden kliver i, och slås av när kunden kommit fram. Men skillnaden på "vår" lag och de flesta andra EU-länders lagar är att "vår" lag innfattar alla störande moment. Klarar du inte av dom under färd, så får du stanna när du genomför dom.
Användarvisningsbild
av Allinug
Att vingla på vägen är naturligtvis inte bra, men skulle man råka vingla på vägen samtidigt som man lyssnar på radion så skulle man kunna åka dit.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja om det beror på att lyssnandet tar för mycket av föraren uppmärksamhet. Har man inte så mycket simultankapacitet att man kan köra bil och lyssna på radio samtidigt får man avstå från det ena.
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av erikn
SvenB skrev:Men en taxameter sätts ju på när kunden kliver i, och slås av när kunden kommit fram. Men skillnaden på "vår" lag och de flesta andra EU-länders lagar är att "vår" lag innfattar alla störande moment. Klarar du inte av dom under färd, så får du stanna när du genomför dom.
Nu åker jag inte taxi så ofta, men de gånger jag gjort det så knappas det rätt rejält på de där för att ställa in i vilken zon man är samt kolla lediga uppdrag framåt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Fixar inte föraren det utan problem, får denne nog låta bli att "pilla" om denne skall följa lagen.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Det man hoppas på är ju att polisen börjar beivra vinglande knappande taxichaufförer.
Jag tycker ofta att taxi i Stockholm kör riktigt dåligt, och i många fall kan det säkert förklaras med ett ovanligt ihärdigt intresse för att hitta en körning eller veta vad man missar.
Jag tycker att taxi beter sig vingligt of rare än tjejer med iPhone vid örat, även om jag ser en hel del sådana också, mina dagar i Stockholmstrafiken.
Användarvisningsbild
av Allinug
SvenB skrev:Ja om det beror på att lyssnandet tar för mycket av föraren uppmärksamhet. Har man inte så mycket simultankapacitet att man kan köra bil och lyssna på radio samtidigt får man avstå från det ena.
Problemet blir väl att bevisa orsakssambandet mellan vinglandet och radiolyssnandet. För jag antar att det är ok med nya lagen att vingla (måttligt) på vägen bara det inte är kommunikationsutrustning inblandat. Radion kanske var på när vinglandet skedde, men det var pga hantering av andra reglage i bilen (som ej är kommunikationsutrustningsrelaterade) som vinglingen egentligen uppkom, inte pga intensivt lyssnande på radion.

Sedan undrar man ju om det inte kommer att bli som när det klottras, att sprejflaskorna slängs på backen. Kommer folk att sitta kvar med mobilen i högsta hugg när de blir stoppade? Nej, kastar du ifrån dig mobilen så kan du säga att du tappade den förut och eftersom det är förbjudet att plocka upp den under körning så har du givetvis följt lagen och låtit den ligga. Och eftersom den låg på golvet så har du heller inte kunnat prata i den under körning.
av llesrof
Uppenbarligen måste man ha hjärna som en raketforskare för att begripa att det inte är riktigt samma sak att byta radiokanal som att sitta och knappa på sin telefon under färd. Att byta radiokanal är rätt lätt jämfört med att bläddra i kontaktlistan på mobilen. Att ändra ett ventilationsmunstycke är ojämförbart mycket enklare än att fippla fram en annan spellista på telefonen. Förstår man inte detta, och hur det skall tolkas inom ramarna för den nya lagen, så är man patologisk idiot, tyvärr Som någon skrev... kan man inte lyssna på radio och köra bil samtidigt så skall man avstå det ena. Mitt förslag är att man avstår bilkörningen.
Användarvisningsbild
av joel80
Förstår man inte att det är en väldigt skillnad från person till person så bör man inte uttala sig i frågan. Jag kan på min telefon navigera mig fram till mina favoriter i kontaktlistan och ringa sambon (som är en ikon på en fast plats) utan att ta blicken från vägen. Jag gör det enkelt med en hand och kan ha den andra på ratten. Nu behöver jag inte utföra den här manövern så ofta längre då jag kan använda rattknapparna och sensus för att navigera i telefonboken.. men det sitter i fingerminnet.

På samma sätt kunde jag på T9-tiden skriva långa sms utan att behöva kolla på telefonen. Det blev nått enstaka stavfel ibland.. men det fick man tåla.

I många situationer i trafiken anser jag mig också kunna göra saker som kräver att jag sneglar på telefonen. Kör jag t.ex i 5-10km/h i seg kö på Essingeleden kan jag ta ut lite extra avstånd till den framför och faktiskt läsa ett sms som kommit in. Jag läser då inte hela direkt utan kollar upp ofta, och håller mobilen på en sån höjd att jag direkt kan reagera om någon t.ex skulle få för sig att byta fil rakt framför mig.

Min tolkning är att lagen tillåter detta.. så länge jag inte utsätter någon för fara eller låter det påverka körningen på ett farligt sätt, eller inte är uppmärksam på min omgivning. (Har en fantastiskt exempel på när det inte funkar i min incidenttråd, där jag försöker påkalla en tjejs uppmärksamhet genom att köra bredvid och tuta flera gånger, men hon kollar inte upp från mobilen eller ens märker att jag är där bredvid.)

Jag är glad att lagen utformades som den gjorde och inte med ett skarpt förbud.

Jag fipplar för övrigt inte heller med radiostationer i lägen där trafiken kräver uppmärksamhet.. t.ex vid omkörningar, korsningar eller filbyten. Anser att om man gör sånt i fel lägen kan det påverkar lika mycket som om man fumlar med telefonen i fel lägen.
Jag tolkar också nya lagen så, men jag tycker att det kunde ha varit bättre med ett klart förbud. Man vet ju redan att detta är saker som tar uppmärksamhet från trafiken, tex nämner man att det inte hade hjälpt med handsfree. Visst är allas förmågor olika, men då innebär ju detta också att alla måste bedömas olika, även i rätten.
  • 1
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 553
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]