- mån 09 dec 2013, 11:24
Om du behöver frakta prylar ibland så får du en fin V70 för 30 tusen.
Behöver du inte extra fraktutrymme skulle jag nog satsa på en S60.
Hade en V70 2.4 (170 hk) 2001 förut (har en ny V70 D3 Momentum Business idag) och den hade du kunnat köpa förra helgen för 24 tusen men den blev såld då.
På blocket är det bara att sätta igång och leta, leta upp några bilar du tror kunde passa dig och länka till annonserna här i tråden så kan du få råd på vägen vad du bör se upp med. Du kan även lägga in bevakning (så får du mail när nya annonser på det du söker på kommer in) på sökning du sparat på blocket, funkar utmärkt.
Men generellt:
2001-2003 nåt sånt är nog de årgångar du kan sikta in dig på för en V70 eller S60 om det skulle passa, för din budget.
2.4 liters bensinaren med 140 ellr 170 hk motorn är bra, hyfsat snål och driftsäker.
Att den servats enligt serviceboken är förstås en viktig förutsättning, finns historik på slitagedelar som bytts under åren och när är det ett stort plus också. Tänk på att slitna sommar och vinterdäck på en bil i den här prisklassen skall påverka priset nedåt en hel del, det är dyrt att köpa nya sommar- och vinterdäck. Helst vill man förstås att bilen är ganska nyservad så man inte behöver göra det direkt, om skatten är betalt för huvuddelen av beskattningsperioden är ett plus också (t ex en V70 2001 med 2.4 lit motorn på 170 hk kostar ca 2200 kr i årlig skatt).
Se upp med rost, speciellt bakkanten på bakskärmen där lätt smuts samlats och kan ge lacksläpp och rost.
Helst vill man även ha relativt nybesiktigad bil också men man kan nog inte få allt ovan att stämma (fast på min jag sålde förra veckan stämde allt detta, den var nyservad, nybesiktigad och nyskattad, hade även nya sommar- och vinterdäck, och en ägare sen 2001 som var mig själv).
Försök hitta en som gått så få mil som möjligt, t ex om den gått 20000 mil kan den om den servas och sköts om lätt gå 40000 mil (men ingen bil rullar gratis, det krävs fortlöpande service och byte slitagedelar om man skall hålla liv i en bil i många mil).
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.