NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Media
Drog för första gången igång tiduret på särbons dieselvärmare (V50 2010).
Imorse var dock bilen heldöd, så assistansen fick rycka ut. Lite starthjälp så var bilen igång igen, men bärgningskillen sa att de får rycka ut dussintals gånger för att få igång Volvobilar där batteriet dött pga dieselvärmaren. "Ren skit" var hans omdöme och drog paralleller med japanska märken där det aldrig är problem.
Vad är detta? Är denna funktion sådan skräp på Volvo så den är obrukbar?
av timebandit
Inte skräp på det sättet. Dem drar ju rätt mycket. Kör man då mycket korta sträckor så kan det bli så.

Så länge som värmaren är aktiverad, så länge behöver man köra bilen för att få tillbaks strömmen. Och då är det inte inräknat för vad varje start av bilen tar.
Kör man mycket värmare så är det stödladdning som behövs.
Användarvisningsbild
av Media
Men i det här fallet så var bilen körd 22 mil, värmaren sätts på, för första gången sedan bilen köptes beg i våras, på kvällen och på morgonen är kärran stendöd??
Användarvisningsbild
av SvenB
I sådana fall bör du kontrollera statusen på ditt batteri eftersom det, om det inte är bytt, är minst tre år gammalt.
av dieselputte
Kan säga det att även om jag vintertid har underhållsladdat min bil med C-tek laddare när bilen stått parkerad hemma, så håller inte batteriet (Volvos egna) i mer än 3-4 år. Inne på mitt 3e batteri och provar nu ett Biltema batteri som funkat bra hittills, men det har ju inte varit så kallt än. Jag kör oftast 2-3 mil och väldigt sällan kortare sträckor.
Får se om min värmare håller även denna vinter då jag nu hör små puffar innan den blir varm. Sen går den som en klocka.
Användarvisningsbild
av Media
Är det så illa med volvobatterierna alltså? Jag tror jag tidigare i alla olika bilar jag haft bara bytt batteri en enda gång, i en Volvo S80, men den hade å andra sidan flera år på nacken.
Bärgarens stalltips om att volvovärmare är överrepresenterade när det gäller att döda batterier då?
av pommfrittlund
ja,det kan ju bero på att det finns mer volvo i sverige än japanska bilar,som har värmare?
sen är det ju samma värmare och batteri i en toyota,som i en volvo.?
Användarvisningsbild
av Perra83
Det finns ingen annan lösning än att stödladda batteriet.

Här går värmaren två gånger om dagen MINST och batteriet laddas minst en gång i veckan. Bilen går ca sex mil om dagen.

Ctek Polar 5.0 laddaren laddar rätt snabbt även fast det är kallt. En enklare Ctek 3600 tar det väldigt mycket längre tid att ladda batteriet.
Mitt tips är att ha en ordentlig laddare, plus att Ctek Polar har gummikablar som är mjuka när det är kallt vilket är en fördel.
Användarvisningsbild
av gooose
lite OT men berör ändock ämnet
Av nyfikenhet Då jag själv inte har en aning om hur det ligger till
Hur många andra bilmärken har värmare std monterad ev(med tidur som tilval)

Vad jag har förstått så finns det inte på många japsar men finns detta någon som har koll på detta
Och kan delge fakta.......

PS:inga gissningar för jag gissar själv rätt illa och jag tror ingen är sämre än vad jag är

Jag kan bara relatera till vänner som kör med firmabilar o liknande ock enl dom så kostar värmare hur mycket som helst + lite till om man vill ha detta monterat i vissa bilmärken

Drar då slutsatsen att det inte sitter std mont i dessa men hur är det med egentligen

//Gooose
av kvillebäck
Svensksålda Jaguar X-type har, Mercedes Vito 2007 och framåt har. Den senare kör jag värmaren en timme varje morgon och ca två timmar under dagtid utan problem.Jag kör inga längre sträckor med bilen.
Dessa två är originalmonterade värmare.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]