Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DooZeR
Hejsan!

Nu är det så att oturen har vart framme. Blev att vejja för ett vildsvin som jag mötte i helgen och de slutade med att man dunsade ner i diket och det resulterade i en buckla på vänster framskärm på bilen :( Inget annat blev skadat som tur är, men hur går jag tillväga då jag ska byta ut den?
Ska beställa hem en skärm så jag kan byta den själv (var det billigaste alternativet).

Hittade en som beskrev hur man bytte på en 850a. Är det samma på en V70 med? Syftar på detta inlägg från "caysie" här på sidan:

caysie skrev:Det är så enkelt att bilder är överflödiga ;)

-Lossa alla skruvar du ser ovanpå skärmen
-Två skruvar från dörrsidan
-Två skruvar bakom blinkers/varselljus
-Två skruvar underifrån framtill, den ena mot nedre stötfångarplasten och en mot ett stag.

Sedan är det bara att lyfta loss och se till att få loss innerskärmen lite fint utan att bryta allt för mycket.

Innerskärmarna behöver inte demonteras om du bara ska byta skärmen.
annars så sitter de fast med två plastmuttrar och med några "popnitar" nedtill
mot tröskelskydd resp. stötfångare. De får man borra ur.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mja, nästan...
Du lär bort med stötfångaren och blinkers, sen bort med alla popnitar från innerskärmen, 2 skruvar vid A-stolpen, dom skruvar som syns med motorhuven uppe + en skruv under plasten över torkarmotorn.
När allt det är lossat går det att lirka av den relativt smärtfritt.

Det är mycket smidigare att ta bort innerskärmarna helt dock, dom sitter som beskrivet bara med 2 plastmuttrar utöver popnitarna.
Användarvisningsbild
av DooZeR
Lucif3r skrev:Mja, nästan...
Du lär bort med stötfångaren och blinkers, sen bort med alla popnitar från innerskärmen, 2 skruvar vid A-stolpen, dom skruvar som syns med motorhuven uppe + en skruv under plasten över torkarmotorn.
När allt det är lossat går det att lirka av den relativt smärtfritt.

Det är mycket smidigare att ta bort innerskärmarna helt dock, dom sitter som beskrivet bara med 2 plastmuttrar utöver popnitarna.

Okej tack för infon!! Men hur får jag bort stötfångaren då? :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Sitter bultad i fronten, som man kommer åt underifrån. När bultarna är lös drar du den rakt utåt. Den sitter i "skenor" på skärmarna.
Underlättar om du kan fixa ett par extra händer. Stötisen är varken speciellt lätt eller smidig att handskas med själv.
Användarvisningsbild
av DooZeR
Lucif3r skrev:Sitter bultad i fronten, som man kommer åt underifrån. När bultarna är lös drar du den rakt utåt. Den sitter i "skenor" på skärmarna.
Underlättar om du kan fixa ett par extra händer. Stötisen är varken speciellt lätt eller smidig att handskas med själv.

Okej! Får nog ta och låna ett par extra händer då :) Är det något material som jag skulle behöva införskaffa innan jag tar ner skärmen och det? Tänkte på popniten som man skulle ta bort tex. Om det är något mer som kan tänkas behövas? :)

Enligt Vparts så ska dessa få plats, […]

Ström och genomföring verkar inte s&ari[…]

Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Någon som vet om Polestar 4 har indir[…]