Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#812740
TJA !
ställde ut min v70 pga skulle in med en annan bil i garaget

när jag skulle in med den i garaget ett par dagar senare så märkte jag att batteriet var dött , det händer inget när man vrider nyckeln i dörrlåset för staget har troligtvis hoppat ur inne i dörren och låset i bagageluckan har satt sig REJÄLT ( försöket med wd40 , låsolja , olja och till och med tryckt in lite bensin med ett försök att bränna upp skit och få lite rörelse ( inget funkar ) :|

Men nu till den stora frågan ! har någon nåt bra tips så jag kan komma in i bilen ???? vill verkligen in knäcka en ruta eller skada bilen på något större

Tips är väldigt välkomna
#812753
Hade ett liknande problem (fastnade lås) på en 960. Omöjligt att komma in när fjärrens batteri tagit slut... 5-56 i riklig mängd och sedan -efter några minuter- en skruvmejsel som passar så bra som möjligt i nyckelspringan (rätt stor). Sedan vrida så pass att cylindern lossnar i sitt lopp, men INTE så mycket att man riskerar vrida sönder tillhållarna (låsets "spärrar"), dvs bara så mycket rörelse att oxiden etc släpper. Sedan funkade nyckeln. Kan ju säga att jag motionerade låsen rätt ofta sedan...
#812788
Försök komma åt pluspolen på generatorn eller startmotorn underifrån med en kabel från ett laddat batteri. Jorda kan du göra överallt.
#812811
Det går att komma åt batteriets pluspol underifrån. Det är knappast smidigt eller speciellt bekväm ställning, men det GÅR. Jord kan du som sagt ta vart som helst ifrån karossen.

Har du dragkrok blir det lite enklare, då du kan ladda därifrån(se bara till att koppla rätt) genom att koppla in dig på direktströmmen från batteriet.
#812933
jättebra tips allihop :) har redan testat med dragkroks uttaget , laddades upp till 6volt endast och har hört att det behöver vara 8 för centrallåset ( kanske gjorde lite fel :???: ) kan du fixa en bild kanske så jag vet vilket som är direktström ? :)

har också tänkt på startmotor och generator , om jag minns rätt så är det växel i ,, börjar inte bilen rulla då om jag tar startmotorn ? och är generatorn lätt att komma åt ? känner att jag kommer att ha ett helvete med det för bilen står på grus där det lutar plus den förbannade jävla snön

kommer man åt vajern så jag kan öppna på nåt sett tror ni ?

men iaf så är era tips OTROLIGT VÄLKOMNA och tveka inte att skriva om ni kommer på nåt mer
tack allihop
#812940
det är växellådan som bromsar bilen och inte startmotorn. startmotorn har ingen fysisk kontakt med motor/svänghjul annat än under startögonblicket.
Är du ändå rädd för att bilen ska rulla så är det ju bara att lägga något framför hjulen. stoppklossar har använts sedan hjulet uppfanns och fungerar bevisligen än idag.

Det bästa vore ju om du kunde komma åt att öppna motorhuven, då är det ju bara byta batteri.
Är batteriet på under 6V så är det ändå dags att byta batteriet.
Utan att vara expert på V70 så borde det kunna gå att komma åt vajern underifrån.
#812947
Det ligger alltid direktplus på den grova kabeln från batteriet till startmotorn och generatorn.
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&ou[…]