Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte idag bränslefilter för att kunna utesluta det, det gamla såg lagom rostigt ut.
Tog även bort spjällhus och tomgångsmotor IGEN och rengjorde en sista gång och smörjde in tomgångsmotor, på med nya packningar som i vanlig ordning.
Letade så gott jag kunde efter läckor, sprutade bromsrengöring runt insug och på slangar utan resultat.

Men bilen beter sig fortfarande inte bra, när jag gasar och kopplar så kan tomgången "stanna" runt 1500rpm för att sedan efter några sekunder dala ner till normal tomgång. Även när den ligger på bra tomgång kan den pendla upp och ner ovanligt mycket.

HJÄLP!
Användarvisningsbild
av sweddan
Tråkigt :( Du har ingen möjlighet att låna och testa en annan LMM och tomgångsmotor? Jag har bytt lmm på alla mina s/v40. Trots att dem inte har gett felkod. Tomgångsmotorn kan vara kass trots rengöring.

Vart i detta avlånga land bor du?
LMM borde inte göra bilen svårstartad, eller?

Startade bilen förut idag, den startade faktiskt utan problem denna gången, däremot kunde gasen "hänga" sig någon gång.
Jag tror att tomgångsmotorn blev bättre efter denna rengöringen plus att jag oljade in den ordentligt, fast att den ändå börjar ge upp och inte fungerar till 100%.

Jag bor i Skövde :)
Jo sant, men jag har alltid haft och varit med om symptom liknande ryckningar/hackningar över större del av registret när LMM varit dålig, inte startproblem.

Jag ska börja med att försöka hitta en annan tomgångsmotor, kan vara så att min helt enkelt inte hänger med när den öppnar/stänger och är påväg mot graven..

Återkommer med svar så fort jag testat detta!
Användarvisningsbild
av vetten
Förutsätter nästan att du gjort ren alla kontaktstycken också, om inte gör det, oxiden kommer krypande där efter några år och kan ställa till skumma fel.
Det är väl spjällägesgivaren som styr tomgångsmotorn så att den funkar är ju viktigt.
av Mopar440
[quote="PerLundqvist"]
Jag ska börja med att försöka hitta en annan tomgångsmotor, kan vara så att min helt enkelt inte hänger med när den öppnar/stänger och är påväg mot graven..

Låtar som tomgångsmotorn. Min 99 t4 betedde seg exakt likadant. Lite svårstartad, inget drag tills varm, ock gasen liksom "frös" nogon sekund när jag koplade. Rengjorde tomgångsmotorn många gångar utan effekt. Plockade bort sladden på tomgångsmotorn när motorn var igång ock kall.......utan effekt, då fattade jag att den var kass. Bytte den ock då var allt bra igen! :-)-)
Har idag bytt tomgångsmotor!

Dock har jag inte fått prova att starta bilen kall än, så det blir väl först imorgon bitti.
Men jag känner att gången på motorn är bättre, den orkar mer på låga varv osv..

Återkommer med resultat angående kallstarten!
Användarvisningsbild
av vetten
Om det funkar ?:-/ Testa att ha AC-n på också för då brukar ev. fel visa sej eftersom det går tyngre då och motorn måste kompensera det med tomgången då.

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]