Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Kan börja med att säga att jag inte vet något om bilar... :(

Har en S40 årsmodell -01. Var på besiktning idag och fick följande större fel:
- bromsrör, längsgående, båda sidor, rostskadat
- bromsslang, fram, båda sidor, skadad

Får körförbud efter den 7/1 -14 om felen inte åtgärdas.

Jag har följande problem med bilen:
- rutan har en spricka (kan ju dock bytas med försäkringen)
- kamremmen måste bytas ut
- ett konstigt ljud, en mekaniker sa att det kanske var AC-pumpen

Info: Köpt 2009 för 45 000 kr, den har gått ca 19 500 mil, har inte haft några stora problem medan jag har haft den. Är jäkligt törstig och dyr i försäkring och skatt.

Fråga: Är det värt att laga bromsarna eller ska jag sälja bilen som den är för ett lågt pris?

En som jobbar på verkstaden sa att bromsrören skulle kosta ca 6500 och slangen ca 2000.

Jag hade ändå tänkt att köpa ny bil eftersom S40:n är så dyr. Men jag vet inte om jag ska laga bromsgrejerna och sedan sälja, eller försöka få den såld innan jul.

Tips och råd?

Tack på förhand!

PS: Eftersom jag inte kan bilar frågade jag mekanikern efter servicen om bilen funkade bra eller om den hade några fel. Han svarade då att den funkade och det inte fanns några fel. Han sa att han hade bytt en en halvljuslampa. Jag sa att jag hade sett att en lampa hade gått som inte var halvljus. Han sa att alla andra funkade. Fel på besiktningen: Positionslykta. Nu vet jag inte vad som ingår i en service (19 000 mil) men borde det inte vara deras jobb att kolla bromsrören och bromsslangarna? Besiktningskillen sa att det kunde vara farligt, det var något med trycket och att bromsarna kunde sluta funka.
Senast redigerad av 1 latmaskens40, redigerad totalt 0 gånger.
Ang. dina bromsproblem så fixa de på en mindre verkstad om du ska fixa det. Det priset de givit dig låter som ett skämt. Fick precis samma anmärkning som du fast en bromsslang mindre i våras på förra bilen (S40 -00) och det kostade mig ca 2500 inkl. material att få fixat av verkstaden på hörnet.
Japp förstod att de ska ha 2000 kr för båda slangarna fram. Jag betalade ca 2500 kr för byte bromsrör x2 från b-stolpen och bakåt samt byte en bromsslang fram inkl. bromsolja. Det är antagligen ett bra pris men att hitta ett som är bättre än det priset som de gav dig ska nog inte vara så svårt.
På serviceprotokollet jag fick med mig i måndags när jag servade bilen hos Volvo står det "Broms-/bränsleledning: kontroll skador/läckage". Bromsslangar och bromsrör bör de kontrollera extra noggrant då det är ett vanligt problem på S/V40.
Hej.
Jag har en V40 2,0T 2001, jag råkade ut för samma sak när jag besiktade bilen, hade precis innan lämnat bilen för service på Volvo och där framkom att det inte var något fel på bromsledningar, vilket SBP hittade, längsgående bromsrör rostskadade. Ringde upp Volvo verkstaden och berättade vad som hänt, ”verkaren” sa, helt klart vårt fel, kom in med bilen så åtgärdar vi de anmärkningar som vi har missat, du (jag) betalar materialkostnaden enbart, tror det blev runt 250 kr, ombesiktning stod Volvo också för. Tilläggas kan, att jag även fick nyttja en bil från Volvoservice under reparationen. Volvo har ju 12 månaders servicegaranti på sina arbeten, sen vet jag inte om man måste följa serviceintervallerna enligt boken, i mitt fall så är bilen servad enligt serviceboken… Du bör ha fått ett serviceprotokoll där det framgår om något är fel och bör/ska åtgärdas?

Mvh. Uffe
Användarvisningsbild
av Ravi
Jävlar vad nice Uffe !
Själv hade jag en polare med samma fel bromsrör och slangar fram Volvo ville ha nästan 8000kr för att fixa detta, som tur är jag ju pizza bagare och kavlade upp armarna,medans jag bytade rören + slangar fram och luftade bromsarna 2000kr kostade det killen för allt !

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]