Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av laser2
Igår när vi skulle åka iväg och handla gick det plötsligt inte att öppna bakluckan. Hur mycket jag än tryckte på knappen på bakluckan hände ingenting förutom ett litet klickande från själva knappen. Jag provade att larma på och sen av igen, provade bakluckeknappen på fjärren och till vänster om ratten men inget hjälpte. Lyckades med instruktionsbokens hjälp hitta säkringen till bakluckelåset men den var hel. Började ställa in mig på att det skulle bli att åka till verkstan på måndag för garantijobb... :(
Men efter att ha kört en liten bit och sen prova igen så funkade plötsligt bakluckan igen!!! :shock:

Är det någon annan som råkat ut för samma sak?
Är detta ett vanligt fel?
Användarvisningsbild
av joel80
Du kan testa att köra silikonstift på gummilisterna.. och kanske låsspray i låset för att driva bort fukt.
Användarvisningsbild
av laser2
Bilen stod inne i garaget, torrt och ca 5 grader plus.
Den stod inne i värmen (ca +5 grader) hela natten. Tror inte det var nåt elektriskt som klickade (typ relä), utan själva switchen innanför den gummerade tryckplattan.

Jag har garanti i nästan ett år till, så man kanske kan påpeka felet för verkstaden, så får man se vad de säger? Dock är det svårt att felanmäla ett sånt här intermittent fel...
Vojje skrev:har du tur finns det en felkod lagrad
Hade inne bilen i måndags och de kunde inte finna några felkoder (såklart).
Då hade jag haft ytterligare problem med luckan i helgen som gick, vid ett tillfälle så funkade låset kanske i hälften av fallen då man upprepade gånger tryckte på öppningsknappen på luckan, vid ett annat tillfälle funkade det att banka till på bakrutan så funkade det, men vid flera tillfällen funkade inget av alternativen... :-(O)

Tyvärr så vägrar verkstan att byta om de inte ser felet själva, de skyllde på skärpta regler från Volvo.
De sa bara att nästa gången felet uppträdde skulle jag åka direkt in till verkstan och visa upp felet, problemet är väl att de säkert sker på helgen igen då de har stängt och när man väl ska visa felet så är det borta igen...
Men personligen är jag övertygad om att det är ett glapp nånstans mellan knappen och själva låset eller i låset eftersom det kan funka om man bankar till på luckan. Det är iaf inte någon mjukvarubugg.
Låset har givetvis funkat klanderfritt nu i veckan men kommer säkert krångla igen till helgen då man skall lasta in barnvagn och/eller julklappar mm... :(
Lämnade in bilen igen hos Bilia Haga Norra efter att luckan krånglat i helgen. Som tur var gick den inte att öppna då jag parkerat hos Bilia så även serviceteknikern kunde konstatera felet.
När felet nu fanns igen kunde teknikern se i VIDA att brytaren indikerades som intryckt men låste inte upp luckan. Me efter 2 dagar så skall den nu vara fixad efter att de bytt låset i bakluckan. Så nu får vi hoppas att allt är frid och fröjd! :)

Ny mjukvara för att fixa parkeringssensorbuggen skall också vara inladdad, har dock inte kunnat provad den riktigt ännu.
av stavas
Vad är det för parkeringssensorbugg du pratar om?

Rivit ut mittkonsolen, rengjort nya R-Design inred[…]

Hej! Det är så att mitt vänster h[…]

Broms höger fixas aldrig

Klurigt nu när både Thansen och Biltema[…]

Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvertera bor[…]