Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pne64
Jag har nya stift. Lampan lyser konstant nu. Har inte bytt bränslefiltret än. Men motorn går perfekt. Märker inget som är fel. Den har gått snart 34000 mil. En annan fråga. Hur lossar man man filtret? Det nya har släta anslutningar på bägge sidor. Jag vågar inte slita av bränsleledningarn bara. Jag trodde det skulle vara typ slangklämmor. Några tips om detta?
av rid54
"Motorlampan" tänds pga någon sorts problem. Styrdatorn lagrar felkoder, för att användaren ska kunna få info om vilket/vilka problem som är aktuella. Åtgärder bör baseras på de problem som har satt felkoder i styrdatorn. Att byta komponenter mer eller mindre på måfå känns som slöseri med energi och materiel och blir sanbbt dyrare än att be någon läsa ut felkoderna och göra rätt åtgärd. Bränslefiltret kan nog inte själv sätta felkod pga igensättning, utan en sådan felkod handlar om att motorn inte får bränsle (mager blandning). Det borde rimligen märkas genom att den blir orkeslös vid belastning.
av pne64
Det är nog läge att låta nån kolla vad det är för felkod. Tack för svaren.
av Kena
Sätter en lite peng på förvärmning lambdasond, ha jag rätt får du skicka en trisslott när du kollat felkoder :wink:
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]