Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbo4ever
Har 163 hk/manuell i första årsmodellen av V60 några kostsamma svagheter på långmilare (15'-20' mil)?

Vad är extra viktigt att undersöka? Går parkeringsvärmare (dieseldriven) att eftermontera utan att det syns (menystyrd timer)?

Hur är dom att köra jmf med S80 D5 aut 185 hk?
av Walutec
S/V60 var det begagnad-test på i Teknikens Värld i förra numret, och dom var överraskade positiva.

Det fanns inga typfel att rapportera för den hugande allmänheten, utan mest "buggar" som rättas till vid vanlig service.
Nu var det inga "långmilare" dom testade, utan bilar med normala miltal.

Verkar vara den mest felfria Volvomodellen på länge!"
S80in är bekvämare och har bättre ljudisolering, dock så bullrar och vibrerar s80 d5 (185hk) S60 D3 motor är tystare och drar mindre bränsle och känns modernare, men det är inte samma komfort som s80.
av perhall
Bra sammanfattning: D5-motorn (fr a 185 hk men även 205/215) är bullrigare än D3. S80 bekvämare än S60. Dock är ju S60 också bekväm om man avstår sportchassi och 18 tum.
V70II har ju inga direkta typfel på långmilare (förutom etanolmotorer) och det är ju samma plattform så det borde vara bra för S60.
Om den inte har parkeringsvärmare är den importerad!
PH
Användarvisningsbild
av Snowie
varför skulle den vara importerad om den inte har dieselvärmare? kostnadsfråga samt om man har behov för de.
Jag avstod från dieselvärmare när jag köpte min.
av Petzzon
Snowie skrev:varför skulle den vara importerad om den inte har dieselvärmare? kostnadsfråga samt om man har behov för de.
Jag avstod från dieselvärmare när jag köpte min.
Har alltid varit standard på svensksålda V60
av s6025t
Svensksålda V60 D3 har bränslevärmare som standard det är tidur som är extrautrustning som går att eftermontera för att få parkeringsvärmare.
Svensksålda V40 har inte bränslevärmare om man inte köper till tidur/parkeringsvärmare vid nybilsköpet de har PTC snabbvärmning av defrosterluft som standard det utgår om man köper till den dyrare parkeringsvärmaren som är standard i V60
Användarvisningsbild
av SvenB
Skojar ni? Har nya V40 diesel inte dieselvärmare standard? Det har väl de flesta (alla) svensksålda Volvo med dieselmotor haft sedan Hedenhös.
av turbo4ever
Tack för svaren! Ytterligare en fundering:

Är 2011 V60 D3 Bas/Kinetic/Momentum lik 2012 Ford Focus (bas) i chassit, dvs att man sitter högt och med lite dålig feedback från ratten?
Jo, V40 har oxå dieselvärmare som standard, dock så får man betala extra för att få med tiduret.
Byte huvudbromscylinder

Ta lös elmotorerna för p-bromsen och se […]

Jag har inte sett några specifika kommentare[…]

Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvrtera bort […]

Byta servo XC60

Har en 2011 XC60. Alla varningslampor för bro[…]