Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Brainded skrev:Efter kontakt med volvo om mjukvara för dragkrok så är jag inte ett dugg klokare, vissa på verkstaden säger att det behövs, vissa säger att det inte behövs och vissa säger att det bara behövs ibland.
Ingen som har monterat en sådan här krok och kan svara säkert?
/Anders
Fick precis nya besked från Volvo, på nya S40 och V50 måste man alltid uppdatera, på V70 -05 kan man göra det men det behövs inte (låter konstigt att man skulle göra det om man inte behöver) men på V70 -04 så skulle man inte uppdatera mjukvaran.

/Anders
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har för mig att det är om man har dimbakljus på extrauttaget, då kan man få en funktion som stänger av dimbakljuset på bilen när man använder kärra.

Hur många har sett en släpkärra med dimbakljus? :roll:

(Extra, 54g i kontaken kan användas för dimbakljus, backljus eller laddning till husvagn)
av Walle
Jag har monterat volvos avtagbara krok på egen hand. Enkelt att montera och ingen uppgradering av mjukvara krävs, iaf. inte för dom kärror som jag dragit.
Jag använder dock inte extrafunktionen för laddning av husvagn, så där kan jag inte lova något. Men enligt manualen är det bara ett extra relä eller nåt som skulle monteras för att få den funktionen, alltså ingen mjukvara där heller.

Bör kanske tillägga att jag har en V70N -01 ....
/W
av Teemu
Jag har monterat ett delbart drag, fast inte volvo original. Inga som helst probs med något. Bara att bulta fast draget, koppla iordning kontakten till släpet och plugga i kontakten emot den som sitter under bagagegolvet. Allt gjorde jag givetvis med batteriet bort kopplat.
Användarvisningsbild
av Brainy
Skära i bakre spoilern för att göra det här själv eller kommer draget fram under?
Gränsen för mig går väl vid att skära i just den så isådana fall blir det verkstad.
/Anders
av Teemu
det draget jag satte behövde man såga ur ett spår i för själva kontakten som man normalt viker undan på det. Men det var på den delen allra längst in under bilen, så det är inte synligt. Inga som helst konstigheter att såga ur heller med ett bågfilsblad. Vet dock inte hur det är med original dragen om man behöver ta ur något för dom.
Användarvisningsbild
av P1800
Skära i spoilern - jag antar att du menar den nedre kanten av stötfångarhöljet?
Busenkelt! På insidan har Volvo vänligt nog gjutit in konturen av det urtag du ska göra. Ta en elektrisk sticksåg med fintandat blad och såga från insidan. (Den sidan som du håller maskinen på blir alltid fulare) Du måste dock ta loss och återmontera höljet, vilket kan vara rätt så pilligt i framkanten mot hjulhusen. Trägen vinner!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Man får skära ur en bit men det är tydligt markerat på insidan så det är inga problem. Kör lite innanför med sticksåg och finjustera med en vass kniv.
av Kotan
Jag har oxså monterat ett delbart drag, och behövde ej uppgradera mjukvaran. :) (s60 -01).
Användarvisningsbild
av ER
Mjukvara behövs laddas ner för att bilen skall fatta att det sitter drag om man monterar trailermodulen som kopplas direkt i bilens dator, fanns ej till min -02 då belastningen ändå blev rätt på elsystemet enl. volvokillen. Detta kom runt 03-04 nån gång på S60:n. Sen fick jag göra ett litet extraspår i spoilen bak för att elkabeln skulle kunna ligga snyggt och minimalt synligt när elkontakten var vågrätt.
Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]

Jag får vänta ett tag, har inte hunnit […]

Fredag eftermiddag så provar här fö[…]