Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo har hittat följande fel koder: ECM-990F, 310A, 620A, 532D. Felorsak defekt varvtalssignal pga. Felaktigt axialspel vevaxel. Byte av motor krävs.

Så vad ger ni mig för råd?
Är bilen bara skrot?
Jag tror fortfarande att det har något med min punktering och bytet till reservhjulet. .. ge mig råd.
av rid54
"Axialspel vevaxel" ?!? Detta är ju nåt som kan hända, om axiallagren är slitna. Dessa kunde förr bytas och det kan handla om några hundra i material och jobbet att ta ned tråget. Troligen billigare än en ny motor. Dataprogrammets förslag till åtgärd kanske inte ska tas som en av Gud given sanning, eller? Fråga någon mekaniskt bevandrad. OM Volvos motorer måste bytas för att axiallagren slits ned är jag glad att jag inte har en Volvo f.n.
Har svår att tro att du ska ha ett axielt spel på vevaxeln.Hur ska datorn se ett mekaniskt fel?Byt/kolla givaren först,kanske sitter löst? Du kan ju även känna på remskivan på veven om du kan rucka den "in o ut"
Ardanzali skrev:Volvo har hittat följande fel koder: ECM-990F, 310A, 620A, 532D. Felorsak defekt varvtalssignal pga. Felaktigt axialspel vevaxel. Byte av motor krävs.

Så vad ger ni mig för råd?
Är bilen bara skrot?
Jag tror fortfarande att det har något med min punktering och bytet till reservhjulet. .. ge mig råd.
Jag har inte hittat vilken motor du har, så jag antog en B5244S2 V70 04.

Här har jag tagit mig tid och letat upp vad varje felkod betyder.. och som det verkar för mig så är det ETM som spökar i din bil.. men det finns kanske nån här som har en bättre idé. Tacka mig för det tidsödande letandet åt dig :D

ECM-990F Gasspjällenhet (ETM). Aktuator för hög ström. Styrenhet motor (ECM) kontrollerar att gasspjället följer den begärda spjällvinkeln från styrenhet motor (ECM). Om ett fel relaterat till motorn eller styrningen av motorn i gasspjällenheten detekteras, sätts felkoden.

ECM-310A Impulsgivare. Felaktig signal. Styrenheten räknar antalet tänder då motorvarvtalet överstiger 1000 rpm. Ju högre varvtalet blir ju fler tänder tillåts den missa. Om styrenheten registrerar ett avvikande antal tänder, sätts felkod ECM-310A.

ECM-620A Tomgång. För stor respons. Denna felkod är en följdfelkod på grund av att annat fel i motorn har fått tomgångsvarvtalet att avvika utanför toleransområdet.

ECM-532D: Fel som detekteras av annan diagnosfunktion och vars ersättningsvärde ger bränsleavstängning.
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]