Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pelle1963
Hej!

När det nu blivit halt med snö och is på vägen här i Mälardalen undrar jag om trackslampan ska blinka eller lysa till när det spinner (S70 GLT -97). Jag har inte märkt att detta sker alls, men på vår nyare Golf som finns i familjen blinkar antispinnen som en julgran när hjulen spinner till det minsta. Det är första vintersäsongen med bilen så jag har inga tidigare erfarenheter av detta. ABS-enheten är för övrigt renoverad i höstas (proffsjobb) och ABS-lampan lyser inte när den inte ska.
av Malish
Nej, den lyser bara när tracs är avstängd.
Tracs är ju inget "riktigt" antispinn på så sätt att den arbetar genom ABS systemet och helt enkelt bromsar det hjul som spinner.
det är alltså ett passivt system.
Din nyare golf har säkert ett helt annat system som flyttar drivkraft osv dit det behövs, ett aktivt antispin system helt enkelt.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
STC som däremot sitter på min -99 med nya motorn klipper på motorn vad jag vet. Lampan är släckt när det inte spinner, blinkar när du spinner och lyser fast när den är avstängd. När man stänger av den så får man hålla in den i ca 2 sec. Kan vara bra ibland när man inte vill att stc/tracs ska klippa styrkan(ibland är det irriterande som fan).
av Kena
0-xx km/h jobbar den med Abs:en
xx-Mach 1 jobbar den med att strypa motoreffekten
Och i båda fallen blinkar lampan när något hjul tappar greppet.
av jeg46
Enligt bilförsäljaren som sålde min 850 -95 ska man aldrig köra över 30 km med tracks brytaren i endast i låg fart på lägsta växel
av *pettson*
jeg46 skrev:Enligt bilförsäljaren som sålde min 850 -95 ska man aldrig köra över 30 km med tracks brytaren i endast i låg fart på lägsta växel
Någon av er missuppfattade något. Systemet ska ALLTID vara i, för att kunna jobba när det behövs, och det jobbar bara max upp till 30km/h. Efter 30km/h ignorerar det systemet.
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]