- fre 06 dec 2013, 19:52
För 14 dagar sedan hämtade vi en s80 från 04. En mkt fräsch och välskött bil med samtliga servicar gjorda även kamremsbyte och vattenpump. Bilen har precis slagit över till 13000 mil. Nu är det som så att backen och 1:ans växel kan vara svåra att få i när den stått stilla men lägger man då i en annan växel först så går det lätt att lägga i dom och det är inga problem när man väl kommit igång och kör med bilen. Vi åkte tillbaka till handlaren där vi köpte bilen och där konstaterade man att det var axeln in i lådan som behövde smörjas,detta medför att lådan behöver ner osv. I samband med detta så rekommenderar dom att vi byter koppling när allt ändå är nere. Dom står för arbetskostnaden för allt och vi för material till kopplingsbytet vilket gick på ca 5000:-. Skulle ni passat på att byta eller skulle ni stoppa de gamla grejerna på plats igen om de visar att de är ok? Min tanke är spontant att det vore ganska smart att byta när allt är nere men samtidigt så känns det ju lite dumt att betala 5 papp för att byta nåt som det inte är fel på, fast med min tur så ryker väl kopplingen om nåt år så då åker man på dryga 12000:- ist. Tanken är att jag byter allt nu men är lite intresserad av hur ni skulle gjort då det som sagt kanske är onödigt att göra det men man vill ju inte vara dumsnål heller. Ha en bra kväll allesamman :D

- By FredrikR