Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänk på att kontrollera däckets rotationsriktning. Bara för att ett av däcken har lite mer mönster är det inte alltid bäst att sätta det vänster fram (om man inte kränger av gummit och sätter det på rätt fälg).
Racetwin2 skrev:För säkerhetens skull (din egen) skall du alltid ha sämst mönsterdjup fram. Iaf vad jag hört. Detta för att förhindra att bilen överstyr och träffar hinder i sidan eller bak. Moderna bilar är medvetet understyrda och även mest krocksäkra vid krock rakt framifrån.
Jag kan absolut binte förstå hur dom kommit fram till att man ska ha de bästa däcken bak....
Vid enkraftig inbromsning, hur mång % av friktionen mot vägen ligger fram/bak?
Man måste ju få längre bromssträcka med de bästa bak!
Och som du nämner, moderna bilar är så understyrda att man kan ha sommardäck bak mitt i vintern utan att man får sladd.

Jag kör alltid sämsta bak, dels för säkerhetens skull och dels för att slita däcken jämt.

Men till trådens frågeställning, nej det är ingen fara att köra med så liten skillnad i däcksmönster.
Har länge misstänkt att ha bäst bak kom från nått "test" sponsrat av däckfabrikanter.. Fanns ett annat test på råd och rön som jg inte kan länka till då jag inte hittar och dessutom behövdes prenumeration. I det testet så var det situationsberonde. Så beroende på vilken svårighet man har att övervinna på vägen är det bäst med bästa däcken fram respektive bak.

Och har väldigt svårt att sätta sämsta däcken på hjulen som står för 70-85% av bromskraften och desstom styr bilen. Håller också med om den extrema understyrningen. Jag kan för mitt liv inte få antisladd att reagera hur mycket jag än provocerar. Men jag kanske är för feg..
Nu behöver nog grabbarna läsa på lite om fysiken lagar!
Förstod inte heller det där om fysikens lagar.
Bromssträcka kortare med bästa fram enligt fysikens lagar anser jag!

Peronligen tycker jag också det är betydligt trevligare att häva en sladd än att kana rakt ner i diket eller in i mötande bil för att jag inte har styrning.
Det finns ju en sladdrisk om bakhjulen låser sig, Men en ny bil har ju både antisladd och låsningsfria bromsar som minskar bromskraften dynamiskt bak så det inte låser sig.

Det fungerar utmärk, annars hade du ju tex inte kunnat tvärnita med fyra sprillans nya däck heller , hade bromssystemet pumpat ut lika mycket bromskraft runt om hade ju bakhjulen låst direkt eftersom nästan all vikt hamnar fram och du fått sladd.

Vattenplaning bak är ju i princip omöjligt att få för bakhjulen rullar ju i spåren från framhjulen som tryckt undan vattnet. De skulle vara om man har grovmönstrade regndäck fram och slicks bak. Men nu pratar vi ju identiska däck med någon millimeters skillnad i slitage.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]