Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av timmerhäst
hur pass tjock olja ska jag ha i motorn tycker ni. Själv så har jag trott att den blir sur när den har stått en stund men det kanske inte är det den blir.
av sicnarf
Högre viskositet betyder tjockare olja. Jag är nyfiken hur detta skulle påverka/hjälpa dig i ditt problemlösande. Förklara snälla,för det skulle vara intressant att veta för oss.
av jaka
Hej!
Varför jag ständigt säger att folk med 740/745:or som har startproblem ska riva bort "plastpluppen" på tanklocket beror på att brorsans 745:a från -87 inte ville starta och då var felet en ärgad kontakt inne i "plastpluppen"! Råkade brorsan ut för det felet kan jag ge mig f...på att även andra har det felet på sina 745:or.
Det är ju en felkälla som få verkar känna till...
Användarvisningsbild
av Vojje
sicnarf skrev:Högre viskositet betyder tjockare olja. Jag är nyfiken hur detta skulle påverka/hjälpa dig i ditt problemlösande. Förklara snälla,för det skulle vara intressant att veta för oss.
det har ju heden75 redan svarat på :-)-)
av timmerhäst
Jag tror inte själv inte att det beror på oljan. Man måste hålla full gas om det alls ska vara lönt att få i gång den, håller jag inte ner gasen kan jag dra hur länge som helst utan att den startar, så jag tror inte att det beror på oljan i det här fallet, det måste vara något annat
av jaka
Hej!
Tunn eller tjock olja har inte ett dugg med varför din motor inte vill starta! Orsaken till de kan vara antingen vara tändningsrelaterat eller sopparelaterat.
Du ska naturligtvis göra som alla andra och köra med en helsyntetisk olja av bra kvalitet, t,ex Swedols 5W-40 olja eller deras Q8 5W-40 olja. Biltemas 5W-50 har jag själv kört med i många år i min gamla Audi 100 Avant från -89 (numera kör jag med Q8 5W-40) och jag kör också med Biltemas 10W-40 olja i min Honda 1300 Pan Eropean.
I min Audi TT roadster kör jag med Swedols Q8 olja 5W-40 köpt på 20lit dunk för 1200:-
Ju tunnare olja desto lägre friktion och lägre bränsleförbrukning.
Användarvisningsbild
av Vojje
och desto högre oljeförbrukning...

är det så att TS använder helsyntet är det dax att skifta till delsyntet. Inga problem att hitta tillräckligt, eller betydligt bättre, kvalitetsklass än vad den bilen, enligt Volvo, kräver. Viskositet 10W-40 är en bra allround sort.

Troligtvis ligger felet i förgasaren eftersom det krävs fullgas för start. Byt munstycke som nästa steg efter oljebytet.

ps. Ravi, vi spelar ju i samma lag. KP United. Det borde du veta som är lagkapten :D ds.
Användarvisningsbild
av Ravi
Sant vojje :)
Men köra helsyntet i den gamla Volvon är väl inte det bästa ! Det löser ju upp det mesta och så kanske det börjar läcka lite här och där :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Ravi skrev:Det löser ju upp det mesta och så kanske det börjar läcka lite här och där
Helsyntet är nog inte bättre på att lösa upp "saker" än andra oljor. Frugans Passat 1,8T -04 har "gått på" helsyntet sedan den den var ny. Oljetrycket försvann vid 13000 mil. oljesilen till oljepumpen totalt igensatt. Ny sil, nya vevlager (dom gamla var faktiskt bra), total rengöring av vevhusventilation (var på vissa ställen helt igensatt) så går bilen igen, på semisyntetisk 10W-40 olja (Mobil 2000X) och serviceintervallen ändrad (från 1500 mil) till 600 mil (2 ggr om året).

Mvh
Lennart
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]