Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jo men jag är ganska nöjd med att Volvo förser alla dieseldrina Volvos med bränslevärmare som standard. Min svärson har fått erfara vad man får då man byter sin Volvo C30 till annat märke (Kia). Frysa, om man inte som du eftermoterar en värmare. Han hade gärna promenerat ut och startat värmaren utan att tycka det var tröttsamt. Dessutom går det väl att via fjärrkontroll starta Volvos värmare också om man installerar det i bilen.
Perc skrev:Båda dessa alternativ är modernare än det som Volvo erbjöd för 14 år sen.
Fast jag har SMS-start i min vad du verkar tycka hopplöst gamla bil.. :D Så promenad till bilen, på hela 5meter om jag sitter i vardagsrummet är inte heller så jobbigt men nog så tråkigt.

Volvo original brännare, mjukvara med timer etc. Det är ju så det ska vara :)
Användarvisningsbild
av Perc
johnnype skrev:
Perc skrev:Båda dessa alternativ är modernare än det som Volvo erbjöd för 14 år sen.
Fast jag har SMS-start i min vad du verkar tycka hopplöst gamla bil.. :D Så promenad till bilen, på hela 5meter om jag sitter i vardagsrummet är inte heller så jobbigt men nog så tråkigt.

Volvo original brännare, mjukvara med timer etc. Det är ju så det ska vara :)
Hopplöst gammal har jag aldrig sagt ;) men vissa saker utvecklas snabbare än andra. Kände inte till att man fick SMS-start och dylikt till en gammal bil, men om det går så är det bara att gratulera.
Perc skrev:
johnnype skrev:Kände inte till att man fick SMS-start och dylikt till en gammal bil, men om det går så är det bara att gratulera.
Jodå, redan 99/00 på P2x bilarna så fanns en AEM-modul (extra tillbehörsmodul fritt översatt). Den låter dig bland mycket annat:

Fjärrstarta bränslevärmare genom externsignal. Volvo själva har en fjärr med 600-1000m räckvidd som också visade att värmaren startats. Minicall har även funnits och förstås SMS-start. Inga konstigheter redan då. Tycker nog att dom varit väldigt tidiga med "hög" teknologi.
m2c skrev:Du kan nog helt glömma el varianten om du inte har stolpe, 220v uttaget inne i bilen är direkt kopplat till motorvärmarkabeln. Så utan el in, inget i kupevärmarutaget heller.
Men alltså, en bensinvärmare fungerar väll utan tillgång till el? eller är jag helt ut och cyklar? (som vanligt..)

Har lyckats läsa mig till att både parkeringsvärmare och bensinvärmare drivs från bilens bensin / kylarvattnet något värms upp? Då behövs det väll inget eluttag att koppla in i?

Även.. Passar värmare från andra modeller? Tänkte på om jag ska ta en sväng till skroten o kolla, där har de mest volvomodeller till år 1999, och om det fungerar, är den svår att montera ur för en medelmåttig meckar-amatör? :???:
av Andis
Johnnype.

Tackar för din guide om vad man behöver för att eftermontera bränslevärmare.

Är lite frestad på det. Trodde slang paketet skulle vara dyrare men det gav lite nytt hopp på bränslevärmare utan att det kostar en halv förmögenhet :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
johanlind skrev:Men alltså, en bensinvärmare fungerar väll utan tillgång till el? eller är jag helt ut och cyklar? (som vanligt..)

Har lyckats läsa mig till att både parkeringsvärmare och bensinvärmare drivs från bilens bensin / kylarvattnet något värms upp? Då behövs det väll inget eluttag att koppla in i?
parkeringsvärmare och bensinvärmare samt bränslevärmare är olika namn på samma sak i mina öron. En bränslevärmare som drivs av Diesel/Bensin helt enkelt (och lite EL från batteriet förstås). 220V-uttag behövs inte.

du behöver arbeta under en lyft med bilen på behaglig höjd och lite skön värme i lokalen :)
Andis skrev:Johnnype.
Tackar för din guide om vad man behöver för att eftermontera bränslevärmare.
Är lite frestad på det. Trodde slang paketet skulle vara dyrare men det gav lite nytt hopp på bränslevärmare utan att det kostar en halv förmögenhet :-)
Med vänlig hälsning,
Andis
Är själv lite överraskad att det gick såpass billigt och enkelt ändå. Det var faktiskt slangpaketet för 04'an jag köpte till min också. Men skönt är det!
Elpriset

:-D 25,2 kWh idag. Helt rena och snygga paneler. B[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mell[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]