Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hammerin
Hej!

Jo såhär är det.

För ca 2 år sedan så byttes min koppling på Volvo p.g.a att den draggade, (lamellen går ej ifrån svänghjulet) I samband med det så byttes även slavcylinder och splinsen infettades noga.

På senare tid har jag problem med att jag svårt att få i ettan och backen när jag ska iväg till jobbet på morgonen. MEN bara ibland!
Jag bytte växellådsolja till Redline MTL. Det kan ha blivit lite bättre men inte nån större förbättring. Jag vet att kopplingen inte draggar då jag har gjort ett test.

Finns det något ställe där någonting kan gå trögt så man kan smörja? Vad kan vara fel?

Snälla hjälp! =)

Tack på förhand!
av svda
När du har problem att få i växeln.

Stäng av motorn, men låt kopplingspedalen förbli nedtryckt.
Utan att släppa upp kopplingspedalen, testa om det går att lägga i växeln.

Om det funkar då, så är det antagligen lamellen som kärvar på ingående axel till växellådan, dvs samma fel som du haft tidigare.

Det som händer om lamellen kärvar i splinsen på växellådans ingående axel är kopplingen inte kopplar ur ordentligt. Motorn driver därför ingående axel till växellådan och växlarna kärvar som en följd av detta. Då motorn stängs av stannar axeln och växeln kan läggas i utan att kärva.
av hammerin
Ska prova detta!

Men jag är nog ganska säker på att lamellen inte kärvar.

När ettan är svår att få i så har jag tvingat i den och dragit tillbaka växelspaken så att den ligger mellan synkningen och att växeln är i...så att den blir i mellanläget. Då känner jag att den inte driver och jag kan släppa upp kopplingen försiktigt säkert 2-3 cm innan växellådan börjar snurra.

Idag hade jag inga som helst problem...konstigt som fasen!
av DannePe
Kan vara vajeröverföringen mellan spak och växelväljarmekanism som börjar bli sliten, ett problem som fanns på tidiga Volvos dvs 01-04
Användarvisningsbild
av CarMan
Back jobb!
Vad smorde du splinsen med?
Gör rent och smörj med sprayfettet som är avsett för detta!
av hammerin
DannePe skrev:Kan vara vajeröverföringen mellan spak och växelväljarmekanism som börjar bli sliten, ett problem som fanns på tidiga Volvos dvs 01-04
Ska kolla detta!
av hammerin
CarMan skrev:Back jobb!
Vad smorde du splinsen med?
Gör rent och smörj med sprayfettet som är avsett för detta!
Det är inte jag som har gjort jobbet. Det är gjort på en auktoriserad volvoverkstad. Han som mekade med min bil visste precis vilket fett man skulle ha när jag frågade honom. Jag skrev längre upp att jag vet att kopplingen inte draggar.
av Xuri
kan sätta pengar på att de är fettet på ingående axel som har torkat alternativ blivit för segt nu när de blivit kallare igen..

alltid samma fenomen med just 1an å backen...
av NaglaD
Jag har lite av samma fenomen på min S80 -00
Den är svår att få i ettan och backen när bilen stått still.
Lämnade då in bilen för oljebyte i växellådan, även där kanske det blev lite bättre men är inte nöjd då växlarna är svåra att få i fortfarande. Mek-killen sa att han också kollade alla vajrarna och att de inte var fel på dem.
Kan de ha med urtrampningen att göra? Och hur mycket måste man byta runt om kring då? Är det lika bra att kosta på kopplingsbyte?
Vad jag vet så är inte kopplingen bytt. Och bilen har gått ca 19000 mil
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]