Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#811612
Vet inte vad du har för reflektorer på din bil. Men är det plast skall du nog akta dig för 100 wattslampor.
av rid54
#811625
Även kablaget/kontakter kan vara svaga punkter. Beroende på bilens skick i övrigt och vad du vill med den, så skulle jag nog rekommendera att dra fram nya kablar och ett 40 A relä för att mata 100 W lamporna. Manövreringen av reläet kan ju då ske med ordinarie helljuskabel.
#811719
Bilen är en 244 88A alltså gamla sprutet men senaste faceliften. Misstänker att reflektorerna i den är i plast, någon kanske kan bekräfta det. Har det funnits några med metallreflektorer? Kanske dom gamla runda?

//Gauer
#811732
Ja, de runda tror jag inte är av plast.
#811785
ja har runda på min och de låter "kliing" när man slår på baksidan.

Sätt i Philips 30% så behöver du inte bekymra dig med nått mer. Ja satt i dem i min bil och det vart en himla skillnad mot feltemas halvslitna lampor. Nu kan till och med vissa bli sur och "blända tillbaka" även fast jag ställt ner ljusbilden till rätt nivå..

Finns såklart 60% och 90% lampor, men kan inte säga nått om dem. hört att de går sönder oftare och speglar tillbaka dimma/regn osv mer, så man ser sämre i sånna förhållanden med just den typen av lampor...

Har Osram 100w h3 i 3st Bosch Bignick. De lyser också "vitare" tycker jag. bra när de inte öser ner saker från himlen.. men kan ju släcka dem från kupen om jag vill.
#811790
Kablar och relä är konstruerat för 60/55w lampor, så om du sätter i 100/55w så lär du inte få något bättre ljus då spänningsfallet ökar.

Vill du ha bättre ljus i orginal strålkastarna så bör du till och börja med se över glas och reflektor så de inte är matta eller rostiga, sen göra som rid54 skrev sätta dit ett separat relä(gärna dubbelrelä) med kablage, då får du 13,8v direkt på lamporna nu är det nog ca 1v spänningsfall och det gör mycket på hel/halvljus

sen kan du sätta i tex 100/55w och då får du ett ännu bättre ljus på bilen.

240s reflektorer är såpass stora så de klarar av 100w i helljuset utan problem, om man nu inte står still i flera minuter med helljuset på. Med tanke på hur små strålkastare de finns på moderna bilar i plast och de ska klara av 60/55.

Har kopplat relä på två bilar och fått mycket bättre ljus, men har inte haft 240n så länge så jag har hönne mäta spänningsfallet än men ska göra det och återkomma.
#811849
volvo244dl: På jobbet har flera lyckats bränna ytterglaset på craftrar genom att bara stå still med halvljuset på några minuter.. reflektorerna blir alles matta efter bara några månader.
På de som är 3år eller mer har det till och med blivigt svart runt lamphuset och glaset är "krakilerat/sprucket".

Flera bmw bränner reflektorerna med xenon 35w som man kan läsa om lite varstans. lite olika beroende på modeller osv. men det verkar vara ett vanligt problem som "nyare" bilar lider av..

Den här:
http://www.biltema.se/ProductImages/42/ ... 1631_l.jpg
Har min far kört runt med 100w lampa i 3 år utan problem.
Syrran kör också 3st nu med 100w lampor utan problem.

Skulle tänka mig att de smälter direkt om man inte kör samtidigt med dem tända.

Verkar ju som att det viktigaste är att ha fartvind på grejerna och allt är som de skall med lyktan om man ska klara sig. även med nyare bilar och dess bräckliga original-lysen....
#811882
Frrla skrev:volvo244dl: På jobbet har flera lyckats bränna ytterglaset på craftrar genom att bara stå still med halvljuset på några minuter.. reflektorerna blir alles matta efter bara några månader.
På de som är 3år eller mer har det till och med blivigt svart runt lamphuset och glaset är "krakilerat/sprucket".

Flera bmw bränner reflektorerna med xenon 35w som man kan läsa om lite varstans. lite olika beroende på modeller osv. men det verkar vara ett vanligt problem som "nyare" bilar lider av..

Den här:
http://www.biltema.se/ProductImages/42/ ... 1631_l.jpg
Har min far kört runt med 100w lampa i 3 år utan problem.
Syrran kör också 3st nu med 100w lampor utan problem.

Skulle tänka mig att de smälter direkt om man inte kör samtidigt med dem tända.

Verkar ju som att det viktigaste är att ha fartvind på grejerna och allt är som de skall med lyktan om man ska klara sig. även med nyare bilar och dess bräckliga original-lysen....
De ska att mycke till innan man bränner en 240 reflektor med halvljuset, klarar sig dagens skitlycktor i plast som är 1/4 del i storlek med samma watt så.

Jag har aldrig haft problem i mina 740 med extra relä och 55/100w och då är strålkastarna en aning mindre än 240ns
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]