Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersone
Jag pratade med en man som tagit bort innehållet i sin katalysator på en passat tdi och resultatet av detta är att bilen går mycket bättre och svartryker nästan ingenting. På bilprovningen har han mätt upp bättre värden utan katalysator än med, och dom har inte upptäckt att det saknas en katalysator då själva burken fortfarande sitter kvar.

Jag själv har en V70 tdi -98, finns det nån sanningshalt i denna historia? Kan det funka på min bil? Nån här på forumet som kör utan kat?

//anders
av Addekarlsson
Låter som en påhittad historia för mig. Jag har aldrig varit med om att en bil avsedd att ha katalysator får bättre värden utan katalysator.

Jag ska inte säga att personen du tänker på ljuger. Men jag anser det vara osanning tills dess bevis om motsatsen visats. För vore det bättre utan katalysator, så skulle tillverkarna inte använda sig av katalysator....

Mvh/ Adde
andersone skrev:Jag pratade med en man som tagit bort innehållet i sin katalysator på en passat tdi och resultatet av detta är att bilen går mycket bättre och svartryker nästan ingenting. På bilprovningen har han mätt upp bättre värden utan katalysator än med, och dom har inte upptäckt att det saknas en katalysator då själva burken fortfarande sitter kvar.

Jag själv har en V70 tdi -98, finns det nån sanningshalt i denna historia? Kan det funka på min bil? Nån här på forumet som kör utan kat?

//anders
anledning varför du kör me katten e för naturens skull, minska utsläppen. men återigen, d som lönar sig för naturen e inte allti d roligast för den private. du får lite bättre drag utan katt, men jobbet att sätta på den inför varje besiktningen (vilket du garanterat kommer behöva) är nog inte värt d. e nog lättare att trimma motorn på annat sätt då!
av andersone
men jobbet att sätta på den inför varje besiktningen (vilket du garanterat kommer behöva) är nog inte värt d. e nog lättare att trimma motorn på annat sätt då!
Jag kanske inte var tydlig men det jag menade var att man tar ur hela innehållet i katen och behåller själva "plåtburken", så det syns inte utifrån att katten saknas.

Mannen jag pratade med är ingen jag känner direkt så jag har ingen uppfattning om sanningshalten i hans påståenden.

Frågan är dock om en kat verkligen har någon effekt på en dieselbil.

Jag kommer inte själv att pröva detta eller några andra "trim" då jag anser att varken jag eller bilen behöver det, däremot så var det ett intressant påstående som behöver utrönas.
av *pettson*
andersone skrev:
men jobbet att sätta på den inför varje besiktningen (vilket du garanterat kommer behöva) är nog inte värt d. e nog lättare att trimma motorn på annat sätt då!
Jag kanske inte var tydlig men det jag menade var att man tar ur hela innehållet i katen och behåller själva "plåtburken", så det syns inte utifrån att katten saknas.

Mannen jag pratade med är ingen jag känner direkt så jag har ingen uppfattning om sanningshalten i hans påståenden.

Frågan är dock om en kat verkligen har någon effekt på en dieselbil.

Jag kommer inte själv att pröva detta eller några andra "trim" då jag anser att varken jag eller bilen behöver det, däremot så var det ett intressant påstående som behöver utrönas.
Egentligen bevisar det endast att din bekantas kat inte mådde bra. Men svartrök eller inte.. ja.. oddsen är endast att den med kat klarar att inte ryka.
Men du förstår en diesel fungerar så att man ökar mängden bränsle till en konstant del luft.. vilket gör att en diesel MÅSTE ryka om nu inte nåt speciellt hänt..
idag förbränner man bättre och bättre.. så röken blir mindre och mindre men den är där.. hur du än gör.
En kat på en diesel är inte konstruerad som en vanlig kat till en bensinare.
Du åker DEFINITIVT på att använda din kat för att klara SBP.
Effektmässigt gör det i stort sett inte ett endaste dugg om nu inte den är igensotad?
av åbbe
hej

Jag har tagit bort "katten" på de flesta bilar jag ägt och så länge motorn inte har något onormalt mycket förslitningar invändigt går bilen igenom SBP men burken måste sitta kvar på bilen.
Har dock bara ägt bensinare och jag tycker att mina bilar har blivit lite piggare...
av *pettson*
åbbe skrev:hej

Jag har tagit bort "katten" på de flesta bilar jag ägt och så länge motorn inte har något onormalt mycket förslitningar invändigt går bilen igenom SBP men burken måste sitta kvar på bilen.
Har dock bara ägt bensinare och jag tycker att mina bilar har blivit lite piggare...
Att få igenom en bil från 90 och framåt utan kat är mera tur isåfall.
En normabil skräpar ur sej runt 250ppm i hc innan kat.. du får ha 100 efter kat..
Normalbilen har runt 20 i hc efter kat..
för att inte tala om koldioxiden? hur du får lamdavärdet att slå fint mellan 0.97 och 1.03 är mej en totalt gåta... dessa värden kräver att du förbränner gaser.. det sker inte utan kat.
Att en bil går bättre utan kat tyder mest på att en kat var på g att lämna in, att den börjat täppas alltså.
av stormiz
jajävlar..
Senast redigerad av 1 stormiz, redigerad totalt 0 gånger.
av S40T4
Jag åker ev S40 T4 som jag tagit bort katten på och jag har lambda både före och efter katten och den går bra som satan...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jo just det...
Måla på ett par viperränder med, det gör 10-15 hästar minst.
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]