Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jag har haft Hakka 5, 7, & satte nu på 8:orna. Hakka 7 var grymt mycket bättre än 5:orna. Ska kanske lägga till att jag bor på Gotland, saltfri ö. Ljudnivån var bättre i 7:orna mot 5:orna. Men som Brainy skrev så vill jag oxå vänta några mil innan 8:orna är inkörda. Men Hakka överlag är dem bästa tycker jag. Här på ön kan det vara mycket besvärligt väglag, trots awd så kan det vara svårt att ta sig fram, det driver igen, lössnö polerar vägen till rena isbanan. Så dubbfria däck skulle vara som att begå självmord.

Ska bli spännande att se vad Brainy tycker om sina däck.
skyrazer skrev:
Toson skrev:Men varför dubbat???
Har kört på Hakka R flera säsonger nu, tom Åretrunt några år och kan bara säga: Finns inget bättre däck!
Det är tyst, slitstarkt, kursstabilt, mjuk/komfortabelt osv och man saknar absolut INTE dubbarna.
Det enda jag kan tänka mig inte vara så positivt är att dom är "lite mjuka" vid forcerad körning för den som vill ha "det bästa i väghållning". För mig slår dom sommardäcken (Pirelli PZERO) i "totalpoängen" även om jag helst kör på dom i sommarväglag.
Har varit perverst mycket förespråkare för dubb i alla år sedan dom kom, men blev övertalad att prova "dubbfritt" för 20 år sedan och har kört med lite olika (dubbat och odubbat) sedan dess.

Fram för dubbfritt, om det inte finns argument för dubb.
Enda argumentet FÖR dubbarna är väl att dom "perforerar" ISEN lite så att däcken (även dubbdäcken) greppar lite bättre.

//Toson

Jag är oxå lite skeptisk. Kan kanske vara nästan likvärdigt till dubbar. Om det råder rätt förutsättningar. Här på ett blåsigt Gotland, där det dessutom inte saltas skulle det vara knepigt för dig. Här kör alla kommunala, polis, landsortsbussar, Ambulans & taxi med dubbar. Glöm inte att det måste vara dubbar före dig på en isig väg!!

Men som föregående talare ska jag följa tråden. Men var hygglig & byt till riktiga däck på sommaren. :-D
mattish skrev:
oldtimersmc skrev:Fick välja mellan Hakka7 och Hakka8 samma pris men valde 7 (konservativ) tyckte att dubben såg så djävla tunna ut men gjorde antagligen fe, får se då jag ännu inte kört en meter med dessa däck.
Men i min värld så finns det inget annat än dubbdäck på vintern.
Dubblösa borde få köra i halva hastigheten för att kompensera.

Dumt val. 8:orna är mycket bättre. Har kört två dagar med dem nu. & supernöjd. Försök byta dem. Eller sälja med så liten förlust du kan. :-)
Håller med om att bara dubb som räknas!!! :mrgreen:
Bra skrivet Robert. Jag tycker att det är skrämmande att vissa tror att vi i lilla Sverige kan rädda hela världens klimat. Åter igen så måste dubbdäck finnas för att dubbfria däck ska funka! Men intressant ämne som är värt att diskuteras.
Usch så tråkig bilen blev! :twisted:

I torsdags kom så äntligen snön och och i fredags och helgen även halkan.
Väglaget kan ses på Joel80is filmklipp, från ca 40 sekunder och framåt är det filmat här i stan.
[youtube]3kEFDFV-U_U?t=40s[/youtube]

Som jag skrev ovan så blev bilen rätt tråkig :wink: V70 med FWD är inte direkt någon bil att leka med på vintern, men med dessa däck blev det ännu svårare.

Skämt å sido. Jag hade väldigt högt ställda förväntningar på dessa däck och räknade med att de skulle vara bättre än något annat dubbdäck jag testat och då främst nordfrost 5 och michelin x-ice north 2 som jag varit riktigt nöjd med.
Jag kan bara konstatera att jag ändå blev positivt överraskad, min bedömning är att i detta väglag så spelar dessa i en klass för sig. Jag var tvungen att provocera förvånande mycket för att få det att släppa eller abs eller antispinn / antisladd att gripa in.
Det är i och för sig rätt mycket vinterväglag med snö att greppa i men även vid korsningar där det mer polerats till is så tycker jag de fungerar bra.
Ska fortsätta testa och se om väglaget förändras men so far very good :)

Nästa styrketest kommer när jag får testa på riktigt blank svartis, det ska bli spännande och jag ser fram emot det.

Usch, dessa däck får mig att sukta efter awd! ;)
Hur tycker ni andra att ljudnivån och gången är i Hakkapeliitta 8? Har såna i 205/60-16 på min V70 och tycker de låter som man har lagerhaveri och att gången är så rå att det vibrerar i ratten (inte som vid obalans utan ungefär som att man hade haft traktordäck på bilen).

Hade för 2 år sen nya Hakkapeliitta 7 på en VW Passat och har för mig att det var liknande ljud och gång när dom var nya. Det blev dock bättre efter ett tag men kommer inte ihåg hur lång tid det tog. Har bara kört 60 mil med Hakkapeliitta 8orna än så hoppas det blir bättre.

Men just nu är det bättre ljud och lenare gång när jag hoppar direkt från V70 till 740 med Hakkapeliitta 5 på :)
Hade en v70 D3a som lånebil nu i 4dagar, på den satt det hakka 8a och jag måste säga att det var grymt bett i däcken jämfört med mina michelin nort XXXXXX nånting. Ljudnivån tycker jag inte var något högre än på min egen, knattrar ju såklart lite med dubbdäck men inte så det stör.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]

Luktar avgaser i kupen

Har du bränslevärmare?

Jag har försökt mig på en lagning […]