Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick en "bra att veta" på Bilprovningen om att en av de bakre upphängningarna till avgasröret rostat av, "Volvosjukan" som han sade...

Delarna var lätta att hitta och det mesta var helt bortrostat så demonteringen gick ju snabbt, men det sket sig när jag skulle få på de nya gummitutorna. De bägge "armarna" från bilens sida sitter så tight mot resten av chassit/bakaxeln att jag inte har en sportmössa att kränga på gummit med dom på plats på bilen.

Okej, jag måste ta loss dom. Men vad är det för skalle på bulten? En 11-hylsa glappade medan 10 inte på långa vägar gick att få på. Inte fan är det väl tum..?

Bild
Nä, använde min Bahcosats och där är det sexkant genomgående.

Däremot fick jag intrycket av att skallarna var lite svampiga, speciellt på vänstersidan - som när folk använder hammaren och våldar på en krafthylsa på hjulbulten ungefär. Men säker är jag inte, tyckte det såg lite ut så men tickar det två spänn i minuten på Ok/Q8s GDShall så har man inte tid att stå och glo för länge... ;)
Ser ju aningen skadad ut tycker jag.
Antingen en sliten 11:a eller så en 10:a med skadade "hörn" på.

Om det känns som att du kommer att rund-dra den med en 11:a så får du väl klappa på en 10:a så du får bort valkar och rost på den.

Tum är det inte på Volvo nu för tiden och dessutom är 7/16" mer än 11mm och 3/8" mindre än 10mm och däremellan finns inget standard iallfall.
Mjo, kollade i en tabell på jobbet och den väääldigt vanliga dimensionen 13/32 är minsann 10,319! ;)

Rörtång ligger nog närmast till hands, skallen sitter lite nersänkt jämfört med resten av fästet, men det ska nog gå. Stod och höll i polygripen, men skippade den.

Kan man ta reda på vilken bult som ska sitta där på nåt sätt?
:stefan: skrev:Mjo, kollade i en tabell på jobbet och den väääldigt vanliga dimensionen 13/32 är minsann 10,319! ;)

Rörtång ligger nog närmast till hands, skallen sitter lite nersänkt jämfört med resten av fästet, men det ska nog gå. Stod och höll i polygripen, men skippade den.

Kan man ta reda på vilken bult som ska sitta där på nåt sätt?
Nja vanlig och vanlig vette faen om den är i bilmeckarkretsar faktiskt.
Kanske i moderna jänkare möjligen men generellt sett inte vanligt,har skruvat jänkare på hobbybasis sen 30 år och aldrig behövt eller ägt en 13/32"

Sen att vi pratar om volvo nu gör att vi pratar europa standard med mm,volvo hade sina tum & mm mixer förr på 240 & ev 740 men det har nog gått över helt nu.
Rostfria bultar i rätt dimension har jag på jobbet, men jag slipper ju gärna kräla under bilen / köra in i GDShallen hur många gånger som helst... Men det brinner ju inte i knutarna direkt, så jag får väl se om någon mek kan avslöja vad det rör sig om.
Clonetom skrev:Nja vanlig och vanlig vette faen om den är i bilmeckarkretsar faktiskt.
Kanske i moderna jänkare möjligen men generellt sett inte vanligt,har skruvat jänkare på hobbybasis sen 30 år och aldrig behövt eller ägt en 13/32"
Kanske var en gnutta ironi där också. ;)

Gissar att ombordladdaren är knas.

Alla tändspolar är utbytta till nya orig[…]

Finns det någon chans att få tag i m32[…]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som för[…]