Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
På många bilar är det olika tempgivare till tempmätare och ECU.
Kamaxelgivaren ger impulser som används till tändsystemet, om jag inte fattat fel.
Kollat om styrspänningen till kallstartventilen försvinner när ventilen "har jobbat klart" (motorn varm...)?
av Turbo-Fredde
Har du bytt lambdasond?
Bilen börja använda den först efter motorn kommit upp i ca 50 grader.
Vilket betyder att motorn går på förprogramering tills motorn blir varm då börjar den använda sonden för att mäta avgaserna.
Men när du byter behöver du nollakoderna eller köra typ 15-20 mil för systemet ska hamna rätt igen.
Användarvisningsbild
av taxi
Vad menar ni med kallstartventil? Såna trodde jag försvann med förgasarmotorerna på 80-talet?
Och nej, 850 har samma kylvattentemperaturgivare till både motorstyrning och instrument.
av *pettson*
Kallstartsventil= inte på den typen av insprutningar. Som sagts.. Det hör till betydligt äldre system.
Kylvattentempgivare= precis som sagts, det finns en. Fenix har däremot en tempgivare till insugsluften.
Lambdasond= Struntar i hur varm bilen är. Sonden är förvärmd och efter 180 sekunder börjar den reglera om allt fungerar. Katalysatorn däremot kan ta ett antal minuter på sej att börja rena beroende på typ. Katalysator.. Eller katalysator med förkatalysator på för att snabba upp start och rening.

Mera möjligheter för felsökning är om du har EGR eller luftpumps system.
av nuestra83
Så där nu är dosan för felsökning fixad :)
fick följande koder
A2: 121,122,123,223
A3: 443,444
A7: 122

märkte en sak till idag och det var att den går bra på tomgång även när den är varm ända tills jag gasar engång eller startar om den då är det kört igen :)
av nuestra83
nuestra83 skrev:Så där nu är dosan för felsökning fixad :)
fick följande koder
A2: 121,122,123,223
A3: 443,444
A7: 122

märkte en sak till idag och det var att den går bra på tomgång även när den är varm ända tills jag gasar engång eller startar om den då är det kört igen :)
LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

Lufttempgivarsignal felaktig eller är felaktig

Motortempgivarsignal saknas eller är felaktig

LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Regina Fenix 5.2 - Signal för tomgångsventil saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal för tomgångsventil, öppning saknas eller är felaktig

Elektriskt eller mekaniskt fel l hydraulmodulatorns pumpmotor

Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler

Motortemperaturgivarens period för lång

Hahaha va fan :-O)

bil säljes till den händige :D
av PerLundqvist
Jag tror tyvärr att du måste NOLLA alla felkoder och göra om proceduren från början.

För jag antar att du dragit ut sladdar till givare "hit och dit" för att prova dig fram tidigare? När du gör det så sätter det en felkod, och ja du ser resultatet. Skulle inte tro att du har så många fel på samma gång.

Prova som sagt att nolla alltihop, kör med bilen någon timme och hoppas på att det kommer upp någon felkod, och DEN felkoden är troligen då problemet!
av nuestra83
Provade att koppla ur Motortemperaturgivaren när bilen började gå dåligt men då gick den sämre men inte provat att koppla ut LMM.
Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]