Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nuestra83
Hej.
Jag har en volvo 850 -93
Håller på att bli galen!!!!
Kort och gott när bilen är kall då går den som den ska men så fort den blir varm då går tomgången upp och ned och så svartryker den.
Jag har bytt

Stift
Fördelare
Rotor
Tomgångsmotor
Kallstartsventil
Lmm
Vakumslangar
Tvättat bilen
Dammsugit bilen

Ja ni hajjar jag har bytt allt jag kan tänka mig:)
Men felek kvarstår
Någon som haft liknande fel?
Den skickar säker på för mycket soppa eftersom den ger svarta avgaser men kan fan inte lusta ut vad felet är.
Och felkoderna är inte att lita på då det värkar vara något fel med den :)
av nuestra83
Lucif3r skrev:Ja, då kanske det är dags att fixa blinkdosan, istället för att byta delar på måfå. Det blir både billigare och troligtvis enklare att lokalisera felet. Visst kan vi fortsätta att gissa, men det tjänar liksom inget till...
Ja men nu frågade jag om någon haft liknande problem och kanske kunde tala om vad dom gjort för att ordna felet :)
Användarvisningsbild
av Ravi
Klart du kan byta ut saker men om det finns felkoder så brukar det hjälpa lite ! Man kan gissa på allt från tempgivare till ett relä
av nuestra83
Ravi skrev:Klart du kan byta ut saker men om det finns felkoder så brukar det hjälpa lite ! Man kan gissa på allt från tempgivare till ett relä
precis men fick felkod på lmm men bytte den och nolla sen gjorde en ny sökning och samma fel kvarstod
men har en teori om kamaxelgivare nu för där är det oxå liknande problem. ofta kan man koppla ur en givare för att se om det blir någon skillnad på bilen
av *pettson*
Du nämner inte vad för 850 du har, det gör att du har rätt. Det blir omöjligt. Du pratar dock om din lmm så då BÖR det vara en 20v.
Om du vill lösa problemet så får du underkasta dej verkligheten. Det betyder att den måste felsökas. Det finns inte genvägar till allt.
Fixa diagnostiken och låt bli att byta på måfå är rekommenderad väg.
Användarvisningsbild
av darkien
tycker du de e skoj o byta på måfå så e de bara byta varenda givare eftersom på motorn då alla dessa kan påverka kall o varm motor även lambdasond kan påverka då du bytt alla dessa får du gå in på byta reläer o får du inte till de då så byter du oxå styrenheter så tillslut får du nog den o gå som den ska eller så läser du felkoder o forskar lite i vad felkoderna innebär o även om de pekar på lmm så kan de va andra orsaker som genererar den felkoden på lmm
Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Jag skulle mäta kylvattentempgivaren vid termostaten. Googla tills du förstår, återkom sen. Notera att jag inte säger att det nödvändigtvis måste vara den som felar.
På vilket sätt är OBD-mojen trasig?
Lycka till!

Tyvärr lär ditt problem återkomma,[…]

Enligt Vparts så ska dessa få plats, […]

Ström och genomföring verkar inte s&ari[…]

Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]