Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70ägare
När jag hörde talas om VEA motorerna och SPA plattformarna blev jag nästan lite nostalgisk och började nästan tro att Volvo nu skulle bli eget igen, lite som 240, 740 940-tiden. Men när man granskat mer noga så visar det ju sig att de gör allt ihop med kinesiska Geely. Behöver inte bli sämre, inte det, men det blir ju inte det här svenska egna som jag trodde från början.

Vad känner ni? Vilka tankar går om SPA OCH VEA?
av V60T3
V70ägare skrev:När jag hörde talas om VEA motorerna och SPA plattformarna blev jag nästan lite nostalgisk och började nästan tro att Volvo nu skulle bli eget igen, lite som 240, 740 940-tiden. Men när man granskat mer noga så visar det ju sig att de gör allt ihop med kinesiska Geely. Behöver inte bli sämre, inte det, men det blir ju inte det här svenska egna som jag trodde från början.

Vad känner ni? Vilka tankar går om SPA OCH VEA?
Nja, kan förstå dig men håller inte riktigt med dig. Vad är egentligen Svensk innovation idag? När jag jobbade på ABB (i Sverige)gjordes nästan all konstruktion av Indier i ABBs indiska bolag. Här är det tvärt om.

Utvecklingen sker ju i Sverige av "Svenskarna" och tillverkningen av VEA sker ju i Skövde, allt "endast" uppbackat av Kinesiskt kapital. En form av joint venture där Volvo står för innovationen och Geely för pengarna och där Geely som motprestation får ta del av den teknik Volvo tagit fram.. Geely har plöjt ner åtskilliga dineros i ett Svensk utvecklingscentrum på Hisingen och Geeleys ambition är att i stort all utveckling av plattformar etc skall ske i Sverige framgent. Däremot är det väl inte orimligt att tro att en del Kineser kommer att arbeta där liksom att viss tillverkning kommer göras i Kina.

Så det enda som vi kan säga om framtiden är att om den vet vi inget!
Användarvisningsbild
av Funk
Tja, och eftersom Geely Holdings äger hela Volvo Cars så kan det väl knappats vara någon överraskning att man vill ha del av resultaten man betalat för..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Guru
Den som tror att SPA och VEA påbörjades efter att Geely köpt Volvo vet inte mycket om ledtider för så pass stora projekt.
Att Geely tar del av SPA är väl inget problem?
Användarvisningsbild
av Funk
Guru skrev:Den som tror att SPA och VEA påbörjades efter att Geely köpt Volvo vet inte mycket om ledtider för så pass stora projekt.
Att Geely tar del av SPA är väl inget problem?
Och framförallt ingick tekniken vid försäljningen av förre ägaren får man anta, annars hade den varit Fordexklusiv, eller gjort att affären gått i stöpet som i fallet SAAB/GM..

/Thomas
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Jag är helt övertygad om att Volvo Cars i princip inte funnits utan detta uppköp, än mindre haft de motorer som kommer snart. Jag har funderat på varför de spenderar så mycket pengar, men dessa motorer kan kanske vara en pusselbit i det hela (man hade ju säkert kunna köpa spillrorna för en billig peng annars). Själv hoppas jag att de förblir ägare ett tag till (min v60 laddhybrid tappar tillräckligt i värde ändå :-) )
av V60T3
FSandstrom skrev:Jag är helt övertygad om att Volvo Cars i princip inte funnits utan detta uppköp, än mindre haft de motorer som kommer snart. Jag har funderat på varför de spenderar så mycket pengar, men dessa motorer kan kanske vara en pusselbit i det hela (man hade ju säkert kunna köpa spillrorna för en billig peng annars). Själv hoppas jag att de förblir ägare ett tag till (min v60 laddhybrid tappar tillräckligt i värde ändå :-) )
Jag håller i stort med dig.

Är din V60 D6 privatköpt?
Användarvisningsbild
av SvenB
FSandstrom skrev:Själv hoppas jag att de förblir ägare ett tag till (min v60 laddhybrid tappar tillräckligt i värde ändå
På vilket sätt anser du att Geelys köp av Volvo personvagnar påverkat värdet på din bil?
Användarvisningsbild
av apersson850
Om Volvo istället hade gått en väg liknande SAABs, hade bilen (om den hunnit ut alls) tappat mer i värde än vad den gör bara för att den inte längre är ny.
Extremt svårstartad s70 2.4T

Om där är felkoder på motorn s&ari[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Hej jag har en 444-53 med B18 o M40 låda - g[…]