Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gurnell
Hej

När jag gasar upp till 80 så kommer det ett konstigt resonasljud som håller i tills jag kommer strax över 100. sen försvinner det
Mer mullrande än klickande.
Ingen påverkan med vilken växel jag kör på, om jag bromsar, om jag kopplar, har lokaliserat det till vänster fram.

Jag hissade upp bilen och tog kvart i nio på däcket, ruckade lite och känner och hör ett litet klonkande som jag inte hör på andra sidan.
Märker ingen markbär skillnad när jag svänger i kurvor, körde för många år sedan en megane med kassa hjullager och så klonkande är det inte.

Vad kan det vara??????
?:-/ ?:-/ ?:-/
Användarvisningsbild
av bem
Är det med vinterdäcken på?
Kan det vara så enkelt som obalans i vänster framhjul?

/Bo
av Gurnell
Jag bytte för ett tag sedan och har för mig att ljudet fanns även innan , ska byta plats på fram och bak och se om det hjälper.
av Gurnell
Hej igen.
Det hjälpte inte att byta däcken.
Nu har vi lokaliserat ljudet lite närmare, Det låter från vänster fram både när man kör rakt och svänger vänster, Bara i högersväng det är tyst.

Inte tuggande eller klonkande utan ett mer konstant ljud, som ett högt motorljud eller resonansljud.
Vad tusan kan det vara?
Användarvisningsbild
av A80TD
Låter det högre i långa gupp eller svackor på vägen? Alltså när g-kraften pressar ner bilen och belastar hjullagren hårdare.
Användarvisningsbild
av bem
Fick tips av en däcksfirma sist jag bytte till nya vinterdäck att om man har en lite floffande durljud i t ex ena framhjulet (vid en viss hastighet i regel mer påtagligt ljud) fastän hjulen är balanserade (och inga skakningar i ratten) kunde det vara antingen stötdämparen som börja bli dålig eller hjullagret.
Det var vad de sa till mig. Om det faktiskt är så i ditt fall är svårt att veta.

/Bo
av Gurnell
A80TD skrev:Låter det högre i långa gupp eller svackor på vägen? Alltså när g-kraften pressar ner bilen och belastar hjullagren hårdare.

Nja detta har jag inte fått klurat ut med tanke på att jag inte hittat någon bra svacka. men när man trycker på lite i en vänsterkurva i uppförsbacke så
lät det marginellt mer. men jag kan ha misshört mig.
av Gurnell
bem skrev:Fick tips av en däcksfirma sist jag bytte till nya vinterdäck att om man har en lite floffande durljud i t ex ena framhjulet (vid en viss hastighet i regel mer påtagligt ljud) fastän hjulen är balanserade (och inga skakningar i ratten) kunde det vara antingen stötdämparen som börja bli dålig eller hjullagret.
Det var vad de sa till mig. Om det faktiskt är så i ditt fall är svårt att veta.

/Bo
Finns det något bra knep för att utesluta det ena eller andra? har pratat med en kompis som är meck och han trodde på hjullagret. ska kolla det så snart som möjligt.
Användarvisningsbild
av A80TD
Gissar på hjullagret.
Jag fick ett konstigt resonansljud i bilen, liknande det du beskriver. Det hördes mest i 80-90 km/h, vill jag minnas. En ganska jämn ton som blev starkare när bilen fjädrade ner i t.ex långa gupp och jag tror det minskade lite när jag svängde åt ena hållet. Jag trodde först att något motorfäste hade pajat så det blev stum kontakt mot karossen men det var ju oförändrat om jag växlade ner eller frikopplade.
Inte det minsta oljud eller glapp när jag hissat upp och kände på framhjulen men det ena framhjulet gick märkbart tyngre att snurra på. Eller rättare sagt, det stannade jämförelsevis snabbt om man satte snurr på det. När jag hade fått loss navet och kunde jämföra med ett nytt så kändes det ungefär som att det gamla var smort med tjära eller tuggummi.
Användarvisningsbild
av bem
Hjullagret lär väl vara billiggare att byta än stötdämpare så jag skulle nog chansa på hjullagret som första åtgärd.

/Bo

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]

Elpriset

Knappt 0.1kWh idag, men har inte kollat hur panele[…]

Det gäller inte bara Leapmotor, samma sak […]