Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gizz
Jag har nu två gånger råkat ut för att min vänster frambroms legat emot så att det blivit duktigt varmt (så varmt att det ryker). Första gången så trodde jag att det berodde på att rören som oket glider på var fulla med beläggning. Sagt och gjort gjorde rent dom och smörjde upp allt ordentligt. Sedan dess har jag kört i 3 månader och ca 500 mil och allt har funkat bra.

Så idag så kände jag återigen att bilen började rulla trögt när jag kört i ca 4 mil. Jag stannade vid vägkanten och märkte att bromsen hade blivit varm igen samma hjul som förra gången. Jag knackade till på belägget och på oket och efter 2 försök fick jag oket att åka tillbaka igen.

Vad kan det vara för fel? Är oket slut eller? Vad kan ett utbytesok kosta på Volvo? Såg att det kostade runt 1200:- på mekonomen.

Är det svårt att byta och framförallt lufta bromsarna. Farsan har luftat bromsar förr men inte ABS. Hur gör man?

Bilen är en S80 2,4 -00 140 hk

Mycket tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
av CarMan
dom du kolalr på oken noga, men tillhörande ditaljer så kan du se/känna om det fungrar som det ska.
oftast är det trasigt damskydd som orsakar detta.
på en verksta blir det billigare med utbytes ok, en att batala nån att packaom oket.
men gör du jobbet själv blir det billigare att packaom, förutsatt att kolven inte är skadad.

men det låtar som du inte vet hur man gör o då bör du inte ge dig på det. det är trotsallt viktigt at man har bromsar på en bil!

angående luftning så gör man likadant som om man inte har ABS, förutsatt att du aldrig får tomt i behållaren
Användarvisningsbild
av Gizz
CarMan skrev:dom du kolalr på oken noga, men tillhörande ditaljer så kan du se/känna om det fungrar som det ska.
oftast är det trasigt damskydd som orsakar detta.
på en verksta blir det billigare med utbytes ok, en att batala nån att packaom oket.
men gör du jobbet själv blir det billigare att packaom, förutsatt att kolven inte är skadad.

men det låtar som du inte vet hur man gör o då bör du inte ge dig på det. det är trotsallt viktigt at man har bromsar på en bil!

angående luftning så gör man likadant som om man inte har ABS, förutsatt att du aldrig får tomt i behållaren
Dammskyddet för kolven menar du? Vi kollade på den sist. Den verkade hel men kolven var lite lite rostig.

Finns det packningar att köpa för att packa om själv?

Luftningen är alltså bara att trycka på bromsen tills det kommer bara olja då? Förutsatt att all olja inte läkt ut.

Har jag förstått det rätt då?
av jbl
Du pumpar upp trycket i ´pedalen och håller den nedtrampad. Medans du håller tryck så öppnar nån nippeln på oket och du fortsätter med tryck på pedalen tills den går ned i golvet. När pedalen är i golvet stäng nippeln.

Nu pumpar du upp trycket igen med pedalen och fortsätter tills oljan är ren och fri från luftbubblor.

Detta förfarande är bara att upprepa tills oljan är fri från luft bubblor och ren och fin.

Kan även rekommendera att du gör detta på övriga ok.

Bromsvätskan ska ju bytas var annat eller var tredje år helst.
Användarvisningsbild
av Gizz
Var iväg idag och letade efter ett nytt bromsok hos Mekonomen, Autoexperten, Meka och Motorallt. Det fanns inte ett enda bromsok att uppbringa. Hos Autoexperten vet jag inte riktigt om det inte fanns men deras datorsystem låg nere när jag var inne så det gick inte att se om de hade hemma eller inte.

Jag får väl försöka komma ifrån Karlskrona till Växjö på söndag och lämna in bilen hos Davidssons i Växjö.

Är det någon som vet om bromok finns med i begreppet 5 direkt? Vad tror ni att denna operation kommer att kosta alltså byte av vänster bromsok fram (mellan tummen och lillfingern)?
Användarvisningsbild
av eslund
Eftersom du är i närheten av Växjö, så ring till Lasse på Tegnaby Bildemontering. Han brukar ordna ok till rätt pris och till dagen efter.. 0470-774378.
Användarvisningsbild
av Gizz
eslund skrev:Eftersom du är i närheten av Växjö, så ring till Lasse på Tegnaby Bildemontering. Han brukar ordna ok till rätt pris och till dagen efter.. 0470-774378.
Tack för tipset men jag har inte någon möjlighet att med att montera oken själv i veckorna. Har inte någonstans att meka. Sen hinner jag knappt ut till Tegnaby innan de stänger. Davidsons är väldigt nära jobbet så det är smidigt. Tror inte att det är så dyrt. Jobbar på ljungadahlsgatan så det är ju bara ett stenkast iväg.
av zenobia
Jag hade också problems med att bromsarna gick rejält varma. Säljaren bytte samtliga ok, skivor och slangar men problemet kvarstod.
Nu ville dom byta ABS-enhet och pump/ventilpaket för 21.000 kronor + arbete. Tog hem bilen och sa att jag ville försöka själv.
Plockade loss ABS-enheten och körde en stund utan den. Sprutade 5-56 på kontaktstycken och drog fast kontaktstycket med två buntband.

Detta är snart 1,5 år sedan och bromsarna har funkat bra sedan dess.

Tror att ventilstyrningarna inte mådde bra och när jag körde utan ABS-enheten så släppte det, kan ju även va något i ABS-enheten som nollställdes när jag gjorde den strömfri. Kanske värt att kolla på innan du lägger ut en massa dollars?
Användarvisningsbild
av Gizz
zenobia skrev:Jag hade också problems med att bromsarna gick rejält varma. Säljaren bytte samtliga ok, skivor och slangar men problemet kvarstod.
Nu ville dom byta ABS-enhet och pump/ventilpaket för 21.000 kronor + arbete. Tog hem bilen och sa att jag ville försöka själv.
Plockade loss ABS-enheten och körde en stund utan den. Sprutade 5-56 på kontaktstycken och drog fast kontaktstycket med två buntband.

Tror att ventilstyrningarna inte mådde bra och när jag körde utan ABS-enheten så släppte det, kan ju även va något i ABS-enheten som nollställdes när jag gjorde den strömfri. Kanske värt att kolla på innan du lägger ut en massa dollars?
Om det är ett problem som det du hade hade väl inte bara ett hjul varit drabbat. Det har bara varit problem med just vänster fram. Men visst kan det vara som du säger men det låter lite konstigt att det inte varit så med något av de andra hjulen. Men tack för inputen.
av zenobia
Gizz skrev:
zenobia skrev:Jag hade också problems med att bromsarna gick rejält varma. Säljaren bytte samtliga ok, skivor och slangar men problemet kvarstod.

Om det är ett problem som det du hade hade väl inte bara ett hjul varit drabbat. Det har bara varit problem med just vänster fram. Men visst kan det vara som du säger men det låter lite konstigt att det inte varit så med något av de andra hjulen. Men tack för inputen.

Det hjul jag hade mest problem med var just vänster fram. Höger bak var det också lite problems med.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]