Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Varför får en diesel inte låta som en diesel? Jag har inte haft en diesel på 10 år, förrän nu. De låter fortfarande som en diesel på gott och ont.
av perhall
Problemet är väl att den låter mycket. Jag tycker varken fyrcyl bensin- eller fyrcyl dieselmotorer låter fint. Men bensin går mycket tystare. Men ok om man gillar det:)
av Exquattro
Vill inte vara sämre, har också testat VEA D4 idag. Dock var det en "fluffig" V70 så jämförelse haltar lite vad bilen beträffar, men motor/växellåda är verkligen ett stort steg framåt. Nu var det en helt ny och kall bil som jag bara hann köra ca en mil men det lovar verkligen gott. Sedan jag provade 320D automat har jag hållit BMW´s automatlåda högst, nu vete katten om den inte halkat ner ett pinnhål. Volvos är i alla fall inte sämre. Motorn tycker jag gick lent o fint och rejält med kraft. Närmast jag kan jämföra med är den MB C220 diesel jag testat som också har en sådan fin gång. Trots jag låg i ca 110 verkar det som den inte gick upp i högsta växeln, nu låg den på ca 1500 varv vid 110 och den ska gå på ännu lägre varvtal så det var nog bara sjuan, förmodligen för den inte var riktigt varm. Jag tänkte inte på paddlarna, i så fall kunde jag tvingat upp den. Bra jobbat :D !!
av PFA
Det låter som ljuv musik i mina öron. Även om det känns som en omöjlighet så kanske det finns en mikroskopisk chans att till och med perhall kan komma att omvändas ;) Men visst, naturligtvis måste man testa innan man kan uttala sig.
av perhall
1500 varv i 110 är nog högsta växeln.
BMW:s åttastegade automat får oerhört mycket beröm, men jag tycker den växlar väl hektiskt (oavsett inställning) ibland. Mycket kvickare än Mercas 7-stegs men på något sätt inte så komfortabelt.
Om Volvo fått ihop en bättre drivlina än BMW:s, vilket det ju verkar som, är det väldigt lovande.
De borde göra som med B20/B30 och förlänga motorn så att den konkurrerar ut BMW:s 30d också:)
PH
Användarvisningsbild
av bem
Exquattro skrev:Vill inte vara sämre, har också testat VEA D4 idag. Dock var det en "fluffig" V70...
Så V70 finns med D4 (181 hk) VEA motor att provköra redan nu?
När går den att beställa (inte för att jag skall köpa för jag har nyss köpt en ny V70 D3 2014)?

/Bo
Användarvisningsbild
av V9097
vicster skrev:Undrar detsamma, skulle inte VEA bara komma till 60-serien först??
Nej, den kommer i 70 och 80-serierna samtidigt som 60-serien. Dock kommer VEA T6 bara till 60-serien, åtminstone för detta modellår.
av Polar
Provkörde V60 D4 VEA idag m 8-stegs automaten.
Denna kombination är verkligen ett jättelyft, speciellt automaten. Trodde att jag skulle sakna det femcylindriga ljudet men den nya fyran är riktigt trevlig. Jag väljer just nu mellan en 320d aut och denna och V60 är absolut mycket mera komfortabel men 320 känns piggare trots att accelerationssiffror på pappret är lika.

Återstår bara att ta med familjen på en provtur och se ifall dom accepterar baksätet med den höga midjelinjen eller ej.

V60 D4 vs 320d 1-0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Få fart på styrservon

Är det verkligen så att styrväxeln[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]