NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
I följande video nämns att det är 1,5 liter eolys i Volvos egen refill sats, så man får väl antaga att om tanken är helt tom så går det i runt 1,5 liter?

Användarvisningsbild
av mikhan
mikhan skrev:Hej

Har ett litet problem att bilen gör regenering av partikefiltret med täta intervall ca 7 mil,bytt partilkelfilter och nollställt det i datorn utan att det hjälpte,har även bytt tryckgivaren till filtret för ett par månader sen,får inga felkoder på nåt med filtret att göra däremot tappar bilen turbotrycket emellanåt får felkod 2263(laddtryck felaktig signal),kan det ha nåt samband med dpf problemet.
Nån som har nån ide vad felet kan ligga?
Fyllt på additiv och nollat räknaren men gjorde ingen skillnad,samma intervall mellan regenering och tappar fortfarande laddtryck och får felkod på det i samband med regenering.
Är det bara tryckgivaren som känner av när den ska regenera eller nåt mer?
av Marmion
Jag har samma problem med min c30 2.0d -08. Skillnaden är att jag inte får upp några felkoder.
Jag har bytt ett spjäll vid insuget, egr ventil, partikelfilter, tryckgivare till dpf och tempgivaren som sitter på dpf.

Så fort bilen blir varm så rycker det till och förbrukningen går upp ca 0,2L/mil. Bilen rycker vid lågt varvtal och turbon verkar inte ladda.
Oljenivån stiger och oljan måste bytas med jämna mellanrum.

Enligt volvoverkstad så kan dom inte se att bilen regenererar dpf.
Dom kan inte heller se några fel på givare osv.

Har du hittat någon lösning på ditt problem än?
Användarvisningsbild
av mikhan
Nä,har inte löst det än,verkar inte vara riktigt samma fel som du har min börjar inte regenera direkt utan går några mil,oljenivån verkar också ok.Funderar på om det kan vara katalysatorn som är kass har läst in nån tråd här att det hjälpt att byta den.
av Marmion
Okej. Vi får hoppas det löser sig iaf.
Jag har bestämt mig för att ta bort hela dpf funktionen nu.
Det verkar ju inte vara någon verkstad som kan hitta felet så det är bara att köra.
av dieselputte
Du skrev att det pyser, kan det vara nåt av rören från Dpf som skadats vid bytet? Ett läckage där kanske kan leda till tryckfall som lurar tryckgivaren att starta regenerering. Men de borde de väl ha sett på Volvo i så fall då de kan mäta aktuellt tryck.
av Marmion
dieselputte skrev:Du skrev att det pyser, kan det vara nåt av rören från Dpf som skadats vid bytet? Ett läckage där kanske kan leda till tryckfall som lurar tryckgivaren att starta regenerering. Men de borde de väl ha sett på Volvo i så fall då de kan mäta aktuellt tryck.
Det låter faktiskt väldigt logiskt. Jag är ganska säker på att ingen har kontrollerat rören på min bil.

Den har varit på 4 olika verkstäder nu men det är ju mest bara värdena i datorn som kollas. Kan ju vara så att rören inte läcker märkvärt innan man når ett visst tryck och givaren visar ok värden vid tomgång.

Någon som vet hur man lurar tryckgivaren med pot eller motstånd?
av getsome
Du kan inte lura den bara sådär utan felkoder och limp home , töm filtret först isåfall annars lär du förstöra något , jag länkade för ett tag sen till en guide jag skrivit ihop på vårt engelska systerforum om hur man koda bort sitt filter (precis som jag gjort på min egen v50 2.0D) följ den så blir du av med filtret.
av timebandit
getsome skrev:Du kan inte lura den bara sådär utan felkoder och limp home , töm filtret först isåfall annars lär du förstöra något , jag länkade för ett tag sen till en guide jag skrivit ihop på vårt engelska systerforum om hur man koda bort sitt filter (precis som jag gjort på min egen v50 2.0D) följ den så blir du av med filtret.

Jo, jag tror faktiskt att det bara går att lura den sådär, en stund. För sedan fylls filtret igen utan att någonting reagerar och kan få konsekvenser. I några mil kan man nog gott å väl prova utan risk för något.

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Generator Pv 444

Om du byter kol i generatorn måste man i reg[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]