Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:Man ska inte ta direkt över tändning heller, varför ha ljus när man har tändning på.
Så är det på alla bilar idag, men jag håller med dig om det
Amarace skrev:Det jag brukar göra är att sätta ett relä för ljuset till vagnen, matning från batteri
Det är ingen dun idé. Då behöver man inte tänka alls på belastningen.

Både min båttrailer och släp har jag "lagt till" en rostfri tråd mellan dom båda "p-ljus polerna" i kopplingen på släpet så båda sidor lyser oavsett hur bilen är kopplad (har 5 kablar). Båttrailern har sidomarkeringar både fram och bak (över 8 m långt) + vita framåt. Så jag funderar på lysdioder till i alla fall dom.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av MartinS
Lennarte, det kan bli riktigt dumt att koppla ihop höger och vänster på släpet om du ansluter den till en nyare bil.
Användarvisningsbild
av lennarte
MartinS skrev:Lennarte, det kan bli riktigt dumt att koppla ihop höger och vänster på släpet om du ansluter den till en nyare bil.
Vad händer då? Den har "hängt" bakom en -11 års Volvo V70 D3 utan problem många gånger... även bakom svågerns (V70-in) kompis nya Kia Sorrento. Mest bakom min 745-a förstås. På båttrailern funkade bara ljuset på en sida innan, nu funkar det kanon.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av MartinS
Om de olika polerna matas av olika reläer/säkringar i bilen kan det bli ohälsosamma backströmmar om de kopplas ihop på släpet. T.ex. på många tyska bilar där man kan tända höger resp. vänster p-ljus med blinkers spaken.

Bilen skall ju alltid lämna 12v ut på 58R och 58L, gör den inte det är det fel i bilen, det är inget som släpet bör kompensera för utan det bör man åtgärda i bilen.
Användarvisningsbild
av SvenB
"Hemsnickrade" kopplingar kan man hålla på med i nödfall för att komma iväg med ett lånat släp tycker jag. Men när det fråga om något som skall vara permanent, varför hålla på med sådant. Gör rätt med en gång. Minst 7 poligt från kulhansken till bakstammen. Sätt sedan in en dosa inne i vagnen, där förgreningen till baklysen och positionsljus tas ut. Så lite kopplingar "utomhus" som möjligt.
Användarvisningsbild
av lennarte
MartinS skrev:Om de olika polerna matas av olika reläer/säkringar i bilen kan det bli ohälsosamma backströmmar om de kopplas ihop på släpet. T.ex. på många tyska bilar där man kan tända höger resp. vänster p-ljus med blinkers spaken.
Det var just det som var problemet, Frugans Passat -04 funkade inte ljuset alls på till kärran och halva ljuset på trailern. På Volvon (-88B) funkade samma halva ljus på trailern och perfekt på kärran båda "dosorna" är kopplade på samma sätt (förutom då ena p-ljuskabeln som saknas på Volvon) och "höger/vänster p-ljus är bortkopplat (i original) på VW-n för det automatiska halvljuset. Alltså båda sidorna lyser oavsett om du sätter spaken i höger eller vänster läge (utan släp kopplat). Dosorna på bilen är bytta av en expert :lol: mig själv :oops: så det är rätt. Det är draget 2 kablar för p-ljuset till dosan på VW-n och draget "över tändningen" (original kopplingssats) på Volvon Jag har monterat krokarna på båda bilarna, men Volvon hade en annan ägare då.
På svågerns (förre ägaren till min 745-a) V70 -11 är original monterat drag med 7-polig dosa, Där fungerade också bara halva p-ljuset (på trailern) innan. Trailern har 7 st kablar men kärran har bara 5. Svågern har även han en vanlig kärra, där fungerar inte ljuset när den är kopplad till VW-n (vet ej hur många kablar), men det funkar på dom andra bilarna. Det är inte alltid lätt med belysning :roll:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SvenB
Jo det är lätt med släpvagnsbelysning om alla vagnar och bilar kopplas efter ordinarie kopplingsschema. Då fungerar det med vilken bil eller vagn som helst. Men om man har "hemsnickrade" system, blir det som du beskriver.
Användarvisningsbild
av lennarte
SvenB skrev:Men om man har "hemsnickrade" system, blir det som du beskriver.
Jag tror inte du förstår riktigt hur jag menar. Det är kopplat precis som det ska vara enligt "Bosch kopplingen", så det är inga fel på kopplingarna. Det var när jag monterade det originalgrejer, och svågerns V70 och släp har jag inte rört. Det är "original kopplat. Frugans p-ljus i blinkers spaken fungerade inte när vi köpte den (2 år gammal och utan dragkrok). Jag har planer på Biltemas lysdiod lyktor (på kärran) för dom är "helkapslade" och borde vara mera "vattentåliga" och då blir det "7-ledad" kabel. Då kanske problemet försvinner på VW-n Volvon är ju monterad enligt Volvos anvisningar en en kabel till "dosan" så där måste jag ha "överkopplingen" i trailern eftersom den är kopplad (original Brenderup) med två kablar till p-ljuset. Jag jobbade professionellt med både bilar och släpvagnar i mer än 25 år innan kroppen fick nog så jag vill inte bli kallad "hemmasnickare", det är några år sedan jag fick byta jobb men har "hållit kontakten" med både bilar och släpvagnar under tiden, men nyare bilar har jag liten erfaren het av. Därav min fråga tidigare i tråden.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SvenB
Det jag menade med "hemsnickrade" var alla som inte är kopplat enligt standard (Bosch). Om alla bilar och släpvagnar är kopplade så, blir det aldrig fel. Även jag har hållit på med att koppla släpvagnar och bilar i många år. Jag var vagnansvarig i en flygklubb som hade 7 olika vagnar som olika klubbmedlemmar drog. Där var det viktigt att alla hade kopplat enligt Boschstandard. Jag har aldrig varit med om att dra endast en kabel till bakljusen. De äldre Volvokabelsatserna kopplades helt på befintliga kablar i bägge bakljusen för bakljus och blinkers till släpvagnen, en kabel till bromljuskontakten och en till ständig ström och en till chassie på bilen.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Oavsett vad orginalbeslrivningar etc. Säger så är det ju fel att inte skicka ut matning på 58l och 58r, då åtgärdar man det på bilen, inte på släpet, det är min åsikt iallafaöl.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]