Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Brainy skrev:-Men, är det här dubbdäck? Det hörs verkligen inte.
Antar att det är ett gott betyg :)
Allt är relativt. Min förra bil (som vi inte ska nämna vid namn), kunde man tro att jag hade dubbdäck på sommaren... och vid 110 km/h kändes det som att bilen skulle skaka sönder. Så V70:n din gör nog en hel del för din fasters upplevda komfort. :D
oldtimersmc skrev:Fick välja mellan Hakka7 och Hakka8 samma pris men valde 7 (konservativ) tyckte att dubben såg så djävla tunna ut men gjorde antagligen fe, får se då jag ännu inte kört en meter med dessa däck.
Men i min värld så finns det inget annat än dubbdäck på vintern.
Dubblösa borde få köra i halva hastigheten för att kompensera.
Ja du gjorde fel ;)
Har fortsatt kört ovanligt lite bil. November 2013 måste gå till historien som den månad jag kört minst bil sedan jag tog körkort. Bra för dieselkontot förvisso men jag tar nog igen det i december...

Jag fortsätter att lugnt köra in däcken.
Något jag reagerade på i fredags när jag tog bilen efter att den stått parkerad sedan söndagen var att dubbknastret var betydligt högre för att sedan försvinna efter några kilometer.
Jag funderar på om det är det här materialet som dubben "fjädrar" in i som blir hårt när bilen står och måste mjukas upp? Det är en väldigt stor skillnad i ljudnivå.

Nu längtar jag efter snö och halka. Väderleksprognosen säger snö på söndag och nästa tisdag. Jag håller tummarna för nu vill jag både ha lite ljus ute och testa de här däcken riktigt.
Jag har köpt Hakka 8or i Höstas, kört ca 800mil, ca 100mil i Veckan +lite tilll ibland

Volvo S60 D5 -06, Automat också,

Bra däck, Finnarna sa att det är något högt vägljud i dem, men inget jag stört mig på,
Idag så var det så äntligen snorhalt :D Tyvärr med familjen i bilen så jag tog det lugnt och försiktigt.

Men på påfarten rotebro e4 norrut var det fritt från bilar och som vanligt låg hastighet i den rundeln så jag kunde känna lite och även om jag på det korta inte kan ge ett betyg om hur bra greppet är så är de fruktansvärt snälla när de släpper, så långt ifrån toksläpp/ketchupsläpp (eller vad vi nu vill kalla det) som det går att komma, började bara släppa ytterst försiktigt och det kändes som det fanns all tid i världen att återfå fästet.

En sak jag gillar med dubbdäck kontra dubbfria är att det går att höra när det är halt, även om det inte släpper så hörs det att "dubben jobbar", detta ljud kändes extra tydligt i dessa däck och beror kanske på den stora mängden dubb.

Så första lilla vändan i halka ger ett stort + i kanten.

65 mil har jag kört nu så snart törs jag börja gasa på lite :)
Hakka 8
Köpte hakka 8 i Haparanda sent höstas -mycket nöjda med däcken, hoppar mellan 3 bilar -och konstaterar, väl investerade pengar
"tomteverkstaden" i Haparanda säljer mycket däck och detta däck såldes mest !!
Montören rekomenderade ca 100 mils inkörning och ca 2,5 kilos däcktryck på damens v50
-allså i mina öron något högre däcktryck på denna "lätta bil"
-standard storlek på däcken
Bilen går dagligen ca 80 % landsväg och jag märker ingen markant ökad bränsleförbrukning jfr mot sommardäcken(v50 d2)
vilket det ofta förut var !!
Roligt att din erfarenhet liksom min är bra av däcken. I Haparanda misstänker jag att du hunnit köra lite mer i halka än vad jag hunnit med också!?

Vad har du för däck på de andra bilarna? Är det stor skillnad?

Jag körde 40 mil i helgen. Förbrukning ca 0.52 med snittfart 100km/h. Så lågt har jag inte kört med den oavsett sommar eller vinter tidigare. De känns väldigt lättrullade.

Just ja, jag skulle ju återkomma angående däcktrycket då jag upplevde bilen lite vinglig samt drog lite åt höger.
Visade sig att trycket var 2,5 på ena sidan och 2.8 på andra sidan. Jag fyllde i 2.8 runt om och nu känns de bra.
Var en sväng till Norge igår, lämnade Härjedalen med +3 ute och lite regn så det var ganska duktigt halkigt de första 7-8 milen. 5 pers i bilen, 4 vuxna och en liten, och lugn körning mao. Inga som helst oroligheter trots lite spårigt bitvis, ren vinterväg när man väl kom upp på höjderna med minusgrader och de greppar riktigt duktigt på den typen av vinterväg. Förbrukningen slutade på 0,71 enligt färddatorn efter 30 mil, då var högsta skyltad hastighet 80. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)