Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon som haft problem med dubbelmassesvänghjul på sin bil? Isf vilka symtom har ni haft på den?

Min dunkar till när man växlar upp, precis innan kopplingen tar så klonkar det till, googlade lite och det fanns en del med liknande symtom. Undrar om fler haft samma problem.

Mvh Fredrik
Nej och jag har haft många och behandlat dem som sig bör och lite till ...
Så min erfarenhet är att grejerna håller iaf från 99-
Anledningen att jag undrar är att jag står inför ett dilemma..

Som sagt när man växlar upp så kommer ett dunk precis innan kopplingen tar, och det är mest märkbart 1-2 och 2-3.
Samt även att det dunkar till som något glapp när man släpper gasen och gasar till igen i ca 100 km/h där är det mest märkbart.

Probemet är att jag precis köpt bilen och jag har påtalat detta till firman jag köpt den av, de har kollat på den och säger att den är helt normal, vilket jag inte tycker. Jag har haft den på Volvo verkstad med och de tycker som jag att den är konstig och man misstänker svänghjulet, dock måste man plocka ner vxl och mäta upp svänghjulet vilket innebär en kostnad på ca 8000 kr.
Detta vill ju som sagt inte firman jag köpt bilen av betala för att dom tycker inte det är fel på den.

Om jag betalar för att plocka ner den och det inte är det felet är jag 8000 fattigare, men om det är fel och man tvingas byta sväghjul så är det en kostnad på ca 15000 och då får firman stå för hela kalaset enl konsumentköpslagen.
Sen vet man ju inte om firman krånglar ändå!?
fredrikkesson skrev:men om det är fel och man tvingas byta sväghjul så är det en kostnad på ca 15000 och då får firman stå för hela kalaset enl konsumentköpslagen.
Du ska inte låta andra skruva på bilen & sen komma & kräva stålar om det var så du menade. Det är nog mer eller mindre omöjligt att få igenom det. Ta kontakt med din konsumentvägledare & kolla vad dom säger, sådan ska finnas i din kommun.
börne skrev:
fredrikkesson skrev:men om det är fel och man tvingas byta sväghjul så är det en kostnad på ca 15000 och då får firman stå för hela kalaset enl konsumentköpslagen.
Du ska inte låta andra skruva på bilen & sen komma & kräva stålar om det var så du menade. Det är nog mer eller mindre omöjligt att få igenom det. Ta kontakt med din konsumentvägledare & kolla vad dom säger, sådan ska finnas i din kommun.

Där har Björne verkligen en poäng, gör du det så sorry betala i egen hög person...
så om firman som jag köpte bilen av så ska jag bara lägga ner pga dom inte tycker det är fel på bilen, då förstår jag inte hur ni resonerar!?

Vad är då meningen med lagen? måste typ något lossna för att ni ska tycka det är fel på bilen.

Det jag menar är att jag hänger upp mig på detta som dunkar till när man kopplar, och bilfirman vill inte hjälpa mig mer alls! så om jag bestämmer mig för att mäta upp svänghjulet så måste jag ju få göra detta! om det nu visar att det är fel på det då måste jag ju kunna hänvisa att felet fanns där när jag köpte bilen eller? annars vet jag inte hur ni tänker!
Synd att många har åsikter men inga konkreta direkt!!!
fredrikkesson skrev:så om firman som jag köpte bilen av så ska jag bara lägga ner pga dom inte tycker det är fel på bilen, då förstår jag inte hur ni resonerar!?

Vad är då meningen med lagen? måste typ något lossna för att ni ska tycka det är fel på bilen.

Det jag menar är att jag hänger upp mig på detta som dunkar till när man kopplar, och bilfirman vill inte hjälpa mig mer alls! så om jag bestämmer mig för att mäta upp svänghjulet så måste jag ju få göra detta! om det nu visar att det är fel på det då måste jag ju kunna hänvisa att felet fanns där när jag köpte bilen eller? annars vet jag inte hur ni tänker!
Synd att många har åsikter men inga konkreta direkt!!!
Eftersom ni har olika uppfattning om bilen är trasig eller ej, dvs om klonket är normalt eller onormalt så måste du få till en oberoende expert i detta område som kan prova din bil och ge ett utlåtande så ni kommer ur dödläget med olika uppfattningar.

Av egen erfarenhet vet jag dock att det ytterst svårt att få någon annan mekaniker/verkstad att uttala sig om andra verkstäder/mekanikers jobb, Ännu svårare är att få det skriftligt så att det kan användas som inlaga i en tvist om du tar det till domstol.

Du har ju varit på en annan verkstad. Kan du få dem att ge ett skriftligt utlåtande så är mycket vunnet.
fredrikkesson skrev:så om jag bestämmer mig för att mäta upp svänghjulet så måste jag ju få göra detta! om det nu visar att det är fel på det då måste jag ju kunna hänvisa att felet fanns där när jag köpte bilen eller? annars vet jag inte hur ni tänker!
Vet inte hur du tolkade mitt inlägg, men det jag menar är att du ska ju inte behöva låta en verkstad skruva för 8000kr som du får bekosta för att kolla eventuellt fel, du kan givetvis göra så... men du kommer ju aldrig få igen dom pengarna. Även firman du köpt av lagar felet. Mitt tips att kontakta kosumentvägledare då. Nåt du gjort? Dom finns till för att ge råd & tips ifall firman inte vill ge med sig... dom måste följa konsumentköplagen även om många skojare inte vill.

Läs på & kontakta dom igen... http://www.konsumentverket.se/lagar--re ... tkoplagen/

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]