Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jag skulle också definitivt lägga ut den här först. Bilens historia och skötsel kommer väga mycket tyngre här än på Blocket. Där är 99% av köparna bara ute efter att köpa billigaste bilen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Droopy skrev:snudd på en samlarbil, skojar du, bilen må vara i bra skick med det fins en uppsjö av dom, det är ingenting folk springer bena av sig efter.
Men inte med den dokumentationen. Självklart är det ingen veteran, men i så bra skick att den är värd att spara.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Nu står den nya V70 D3 2014 hemma på gårdsplanen. Det var en angenäm hämtning och hemkörning i strålande solsken.
Motorn spann som en katt hela vägen hem. Skönt med lite pulver när man skulle köra om (jämfört med D2 motorn som jag också sneglade på innan och provkört). Bilder kommer imorgon på nya bilen.

Lite snabbintryck hittills:

Kvalitetskänsla:
Hela bilen utstrålar ganska hög kvalitet och inredningen är ett stort lyft jämfört med min gamla V70 2.4 2001.

Ljud/bullernivå:
Bilen var relativt tyst i motorvägsfart (100 km/h i mitt fall idag) men dubbdäcken smattra förstås vid barmarkskörningen som det blev idag hem i 32 mil på torr asfalt. På bilen sitter Continental Conti Ice Contact dubbade 215/60/16 på Volvo Pangaea aluminiumfälg.
Den hade säkert varit ännu tystare om man haft laminerat glas i sidorutorna (har det i min gamla V70).

Användarvänlighet förarmiljön:
Fick ca 1 timmes genomgång på bilen av säljaren där han gick igenom ca 15-20 punkter som de tydligen gör med alla nybilsköpare nuförtiden (kan nog vara vettigt så man vet hur display och kombi-instrumentet funkar m m).
Trots en enda genomgång kunde jag utan större svårighet använda de flesta funktioner på vägen hem - ett bra betyg på användarvänlighet (dvs inte behöva kika i nån handbok utan förstå ändå). Gillade temat "Elegance" bäst i 8 tum kombi-instrumentet så det är den jag använder just nu.

Stolarna:
Sittdynans djup är kortare än på den V70 2.4 2001 jag tidigare kört. Men det verkade inte inverka på bekvämligheten trots att ca 1 dm av mina lår ej har stöd utanför kanten. Jag justera upp lutningen i framkanten på sittdynan så jag kände att undersidan låren fick ordentligt stöd. Känner inte minsta i benen efter de 32 milen hem. I övrigt ser sätena fina ut och förhoppningvis kan de hålla sig fräscha länge.
Märkte att i baksätet hade inte mittplatsen nåt nackstöd men det finns det i min gamla V70, lite konstigt, men det finns väl nån anledning.

Lastutrymmet:
Ja där låg de 4 sommarhjulen (Oden original alufälg med Michelin Energy Saver 205/60/16) hela resan hem och de fick med lätthet plats. På lastrummsgolvet hade jag fått med Volvo original gummimatta men tyvärrr är den lite sladdrig och t ex när jag skulle ta ur sommarhjulen kanade mattan ur hela tiden, den ligger m a o inte stadigt kvar på lastrummsgolvet. Får se om jag senare byter till nåt bättre.
Vet ej var jag enklast får plats med en liten reservdunk med diesel i men kanske i utrymmet där reservhjul kan förvaras att man får plats med en. Troligen skaffar jag ett Tempaspare minireservhjul för reparationssatsen vete tusen om man kan lite på.
Skall även skaffa ett 12 volt uttag i lastutrymmet till våren då jag ibland brukar ha en Waeco kompressorkylbox bak i bilen, finns visst 12 volt uttag färdiga att köpa som originaltillbehör för ca 500 kr som jag nog klarar montera själv.

Motorutrymmet:
Ja det blev en ny upplevelse, jag trodde säljaren skojade med mig när han sa att det finns ingen oljesticka (jo det finns men det är nån sorts nödoljesticka sa han) men i alla fall kan man ta fram visning inne i bilens instrument en "elektronisk oljesticka" och man kan (tack och lov) fylla på olja själv (hade han sagt att näe det finns inget oljepåfyllningslock heller hade jag nog smällt igen motorhuven och sagt nåt mindre klädsamt).
I övrigt inga konstigheter.
Lampbyte verkade enkelt, säljaren visade hur man tog ur hela lyktpaketet och hur man satt i det igen. Bra Volvo (har visserligen inte kikat på lampbyte bak än men förhoppningsvis är det inte sämre än på min gamla V70 så då skall det vara lungt).
En sak jag ej fick klarhet är om laddning av Start-Stop batteriet (det finns två batterier i bilen, ett huvudbatteri och ett Start-Stop batteri) är möjligt att vid behov göra med en batteriladdare (men det kanske står i instruktionsboken, får kolla).

Hjulhusen:
Är det filtmaterial i hjulhusen eller vad är det för nåt material? Antar det är nåt material som skall dämpa däckbuller.
Såg inte ut som de släta plast-innerskärmar som i min gamla. Vi får väl se hur hjulhuset ser ut efter vintern.

Utrustningsnivån:
Kändes lagom med utrustning när man nu sett allt i verkligheten (drömma kan man alltid och då skulle jag drömma till laminerade rutor, nivåreglering och Premium sound system - mer än så drömmer jag inte om just nu i alla fall).
Momentumpaket med Business(=Teknikpaket) och Klimatpaket med Volvo On Call och eluppvärmade spolmunstycken som bilen är utrustad med känns lagom för mig.

Volvo On Call (VOC):
Ja, det ordna säljaren med allt så att det skulle kunna fungera. Enda problemet: när vi skulle köra guiden steg 1 - steg 5 i appen(allra senaste versionen) så kom vi bara till steg 4 och sen "Tekniskt fel, Ett tekniskt fel verkar ha inträffat. Testa igen eller försök vid ettt senare tillfälle". Alla förutsättningar var för handen och jag kunde logga in på mitt Volvo ID samt min pincode som jag talat om för tanten på Volvo On call centret. Har väl försökt ca 10 gånger idag men samma fel, får försöka igen imorgon. Säljaren visste ej vad det kunde bero på.
Men om och när jag får igång VOC skall det bli intressant att få testa att starta dieselvärmaren inifrån VOC appen.
En sak har jag grunna på och det är funktionen i VOC där man kan låsa upp bilen från appen om man t ex tappar bort nyckeln. In i bilen kommer man tydligen men starta bilen så man kan köra hem då? Det verkar inte gå?

Bränsleförbrukning:
Körde hem de 32 milen som sagt. Körde E18 i 100 knyck hem och när jag var hemma stod färddatorn på snittförbrukning på 5,3 lit/100km. Tanka fullt innan jag åkte iväg hemöver och hade då 70 liter diesel i tanken. Färdatorn sa att jag kunde köra 106 mil på den soppa som var kvar i tanken när jag kom hem. Skulle jag fortsatt att köra kunde jag ha kört totalt ca 138 mil på en tank.
När jag till veckan börjar pendla med bilen till/från jobbet (6 mil till, 6 mil hem) så kör jag i 90 knyck så då får vi se efter ett tag vad förbrukningen blir enligt färddatorn och när jag kollar vid tankningarna vad den verkliga förbrukningen blir.

Övrigt:
Färgen på bilen 484 Seashell beige metallic tror jag blir en bra färg vad gäller att vägsmuts skall synas, efter de 32 milen hem så syns väldigt lite smuts.
Är överraskad över motorns lena gång för att vara en diesel, men D3:ans fem cylindrar bidrar rimligen till lenare gång jämfört med D2:ans 4 cyl motor. Tog en runda på kvällskvisten hammavid och då kände jag lite diesellukt i kupén efter att tag och det var väl dieselvärmaren som starta automatiskt (vid behov). Lukten försvann efter några minuter.

Summa summarum: inte mycket klaga på hittills på bilen. Känns lite lagom på de flesta vis och det är inte för inte att V70 har varit, är och kommer troligen fortsätta vara svenskarnas "favorit", en riktig alroundbil för koja och slott (om man nu kan uttrycka sig så om bilar).

Som sagt, återkommer med lite bilder imorgon.

/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Guligan
Kul att du valde en ny bil efter alla funderingar. Jag tror vi var flera som rådde dig till det tidigare i tråden med tanke på hur noga du är med din bil och det faktum att du har för avsikt att behålla bilen en lång tid. Grattis!

Jag har för mig att jag tipsade om att köpa en lagerbil (brukar göra det) men konsekvensen blir att man får det man får, alternativt att man får vara beredd på att åka en bit. Seashell är en riktigt fin färg, och i övrigt verkar det vara "rätt" utrustning, det enda du kommer sakna är nog Premium Sound!
Användarvisningsbild
av GustavE
bem skrev:Hej,
Nu står den nya V70 D3 2014 hemma på gårdsplanen. Det var en angenäm hämtning och hemkörning i strålande solsken.

Användarvänlighet förarmiljön:
Fick ca 1 timmes genomgång på bilen av säljaren...

Lastutrymet:
Ja där låg de 4 sommarhjulen (Oden original alufälg med Michelin Energy Saver 205/60/16)

Motorutrymmet:
Ja det blev en ny upplevelse, jag trodde säljaren skojade med mig när han sa att det finns ingen oljesticka

Bränsleförbrukning:
Körde hem de 32 milen som sagt. Körde E18 i 100 knyck hem och när jag var hemma stod färddatorn på snittförbrukning på 5,3 lit/100km. Tanka fullt innan jag åkte iväg hemöver och hade då 70 liter diesel i tanken. Färdatorn sa att jag kunde köra 106 mil på den soppa som var kvar i tanken när jag kom hem. Skulle jag fortsatt att köra kunde jag ha kört totalt ca 138 mil på en tank.
När jag till veckan börjar pendla med bilen till/från jobbet (6 mil till, 6 mil hem) så kör jag i 90 knyck så då får vi se efter ett tag vad förbrukningen blir enligt färddatorn och när jag kollar vid tankningarna vad den verkliga förbrukningen blir.

Som sagt, återkommer med lite bilder imorgon.

/Bo
Lördag, nyuthämtad bil och solsken. Då är 30 mil bara en fördel :)

Viktigaste knappen att komma ihåg att trycka på efter att ha startat är Start/stop som tyvärr inte verkar gå att stänga av permanent i menyerna. Är så snopet när bilen bara stannar plötsligt när man stannat till och lagt ur växeln och släppt upp kopplingen för att skona urtrampningslagret.

En liten tråkig grej med mina sommarhjul var att Volvo haft dom på när man gjorde underredsbehandlingen så det är en massa underredskyddsmedel på insidan av fälgarna. Var det så på dina med?

Oljenivån går att kolla i menyn. När bilen är avstängd (måste nog ha varit avstängd en stund också) trycker man på info/läs-knappen på blinkersspaken och rullar fram till rätt.

Jag väntar också med spänning på vid min bil kommer att ha dragit vid första tankningen. Blir kul att jämföra med din förbrukning. Min har efter dagens körande gått 55 mil. När jag kollade på Kvar till tom tank när jag hade kört 46 mil sen jag tankade stod det att jag skulle komma 99 mil till.
Under svängen idag på ca 25 mil med mest 70-väg men några mil 90 och 110 och dessutom stått på tomgång vid 2 tillfällen i ca 10 min per gång så hade den enligt färddatorn dragit 0,44 l/mil :)

Ser fram emot bilderna!
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Här kommer som utlovats lite bilder på min nya bil 2014 V70 D3 Momentum Business tagna idag (hujeda mej vad det blåste ute idag, brrrr).
Tredje-fjärde bilderna nerifrån visar den elektroniska oljestickan i kombiinstrumentet, blev lite suddigt (tändingsläge II dvs hålla in Start/Stop knappen länge, sen OK knappen på vänstra rattspakens ände och sen rulla fram med rullhjulet på spaken till Oljenivå i kombiinstrumentet+OK).

Min gamla V70 2.4 170hk Business 2001 blev såld idag också för 24 000 kr (pris i annonsen var satt till 27 000 kr). Skönt att den blev såld såpass snabbt (annonsen las ut fred kväll och bilen blev såld sönd em). Det har varit en resa att köpa ny och sälja den gamla samtidigt men jag ångrar inte en minut för det har varit kul.

Det blev lite av en ketchup effekt i helgen - ny bil hämtad lörd och gamla såld sönd. Nu skall jag bara njuta av den nya bilen.

Fler högupplösta bilder än som visas nedan finns här för den som är intresserad: http://www.algonet.se/~boem/Volvo/V70/2014/D3

Ang fälgarna på bilderna nedan så är det Volvos nya Pangaea alufälg (skulle nästan varit snyggare att ha dem på sommardäcken).

Sen vill jag tacka alla som svarat i den här tråden som gett bra råd på vägen, tack och bock!
/Bo

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 7 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tjusigt. Du som tänkt ha bilen länge, stänkskydd är inte fel.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Jo jag har nya stänkskydd jag fick med till bilen som ligger i garaget som skall på så fort jag hinner.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av mattish
Snygg. En av de färgerna där kromlisterna bakpå gör sig bra. På en röd bil ser det för :*O/ ut..
GustavE skrev: Viktigaste knappen att komma ihåg att trycka på efter att ha startat är Start/stop som tyvärr inte verkar gå att stänga av permanent i menyerna. Är så snopet när bilen bara stannar plötsligt när man stannat till och lagt ur växeln och släppt upp kopplingen för att skona urtrampningslagret.
Varför ska man stänga av systemet? Ska man stå still så länge att man ska skona urtrampningslagret är det väl bra att motorn stannar. Fördelen med manuell låda är ju att man kan välja när systemet ska stanna bilen. Värre på min PS som stannar bilen varje gång man stannar. Ibland kan det bli lite tokigt när man snabbt behöver iväg igen.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 28

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]