Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
joel80 skrev:Det diskuterades ju hurvida rostakyddet skulle ha påverkats av rejäla stenskott... om det finns någon sanning i att det kan vara då, även om lacken åtgärdas prickfritt, finns ju anledning att ta upp frågan om förlängd garanti.. men det kanske är något som inte går att säga? Alltså att rostskyddet påverkats...
Med tanke på hur tunn lacken är på en modern bil så är det nästan att se som ett plus att där blir ett tjockare lager efter en omlackering. Det handlar om runt 100mµ ink alla lager, och det är fan så tunt!
Rostskyddet på insidan påverkas ju inte av en omlackering och utvändigt har får du ytterligare skydd.
Skulle det mot förmodan hända nånting utvändigt som har sin grund i att den är omlackerad så lär det garanterat hända inom rostskyddsgarantin och då är man ju skyddad.
Användarvisningsbild
av Momentum
Rostskyddsgaranti ger inget på sådan rost

Rostskyddsgaranti
Volvo ger upp till 12 års rostskyddsgaranti på alla bilar. Om någon del av bilens kaross blivit genomrostad byts den kostnadsfritt ut hos valfri Volvoåterförsäljare eller auktoriserad Volvoverkstad.

Alla Volvos bilar har rostskyddsgaranti. Garantin omfattar delar av kaross och bärande chassikomponenter. Utsätts någon av de delar som omfattas av garantin för genomrostning byts den kostnadsfritt hos valfri auktoriserad Volvoverkstad eller Volvoförsäljare. Genomrostning betyder att den berörda kaross- eller chassidelen fått ett genomgående hål som orsakats av rost inifrån eller underifrån till följd av ett tillverkningsfel eller materialfel.

Rostskyddsgarantin gäller i hela världen, men avvikelser kan förekomma i vissa länder.

Rostskyddsgarantin gäller inte för skador på grund av att ägaren inte underhållit bilen enligt Volvos anvisningar. Garantin täcker inte heller skador som uppkommit på grund av faktorer utanför Volvos kontroll. Exempelvis miljörisker som industriutsläpp, stormskador och surt regn och andra skador som stenskott, repor och användning av olämpliga rengöringsmedel.

Karossreparationer som utförts med material eller metoder som inte har godkänts av Volvo täcks inte heller av rostskyddsgarantin. Inte heller ändringar på bilen som avviker från Volvos originalspecifikation.

Läs mer Rostskyddsgarantin i din garantibok, eller kontakta Volvo
http://www.volvia.se/privat/sakerhet/ga ... ranti.aspx
Användarvisningsbild
av SvenB
Men varför skall det vara mer risk för rost för man slipar ock lackar om en bit av bilen, så länge man inte blir tvungen att rikta. Det är väl inte fallet här?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag funderade bara eftersom Adrian544 nämnde det i tidigare inlägg.. men det känns ju nästan som att TS faktiskt i det hänseendet kan få ett bättre skydd nu är vad det varit från början.. :)
Användarvisningsbild
av MartinS
SvenB skrev:Men varför skall det vara mer risk för rost för man slipar ock lackar om en bit av bilen, så länge man inte blir tvungen att rikta. Det är väl inte fallet här?
Nog är väl karossen galvad? Det kan du i princip inte återskapa på verkstaden om du behöver slipa ner något till plåten.

/Martin
Användarvisningsbild
av Hilmer
Momentum skrev:Rostskyddsgaranti ger inget på sådan[/url]
Får du ett rostangrepp utifrån beror det på yttre påverkan som ägaren är skyldig att åtgärda innan ett rostangrepp är ett faktum.
I det fall där ett rostangrepp eller annan defekt uppkommer på en omlackerad detalj kommer inte ägaren att drabbas ekonomiskt (ifall inte ägaren uppenbart underlåtit sig att sköta bilen på det sätt man är ålagd att göra för att garantin skall gälla) dels för att lackeraren har två år garanti på jobbet och dels kommer firman som sålt bilen ta detta på goodwill eller liknande just pga att det finns en noterad skada sedan tidigare och man är inte speciellt intresserad av att komma i dålig dager för en sån grej.
Sen har man ju en lackgaranti att ta till också.

Nu vet vi inte vilket märke det handlar om, och jag bara talar för dom märken jag har hand om. Jobbar inte med garantier, men väl transportskadevärdering och mig veterligen har vi aldrig kommit i en sådan situation att vi måste ta hand om en reklammation pga att det funnits en tidigare transportskada.
Användarvisningsbild
av SvenB
Hur har det gått?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag gjorde poppkorn till Mina barn i går, då vi inte hade köpt nått lördagsgodis.
Den ena började att grina, för han trodde inte poppkorna skulle räcka, han ville ha en egen skål.
Jag förklarade då att det är onödigt att lägga energi på ett problem dom ännu inte har uppstått!

När kvällen var slut hade han ätit så mycket poppkorn han ville, o det fans poppkorn kvar i skålen...

Ska vi dra en parallell? Eller är den uppenbar?

Jag antar att ni alla här är äldre än mina barn och har mer förstånd/livserfarenhet än dom.
När man köper en bil, så skriver man på ett kontrakt. Det är innan du skriver på som du ska ta ställning till om du är nöjd med kontraktet, för efter det kan du inget göra.

Du ska få en bil levererad till dig enligt det du har beställt, och det kommer du att få! Blir det skador, eller felmonteringar då åtgärdar man dessa. Bilen blir lika bra,du kommer inte att få en sämre produkt.

Om du inte är nöjd med reparationen, då kan du klaga! Men inte innan!

Nu verkar det röra sig om lite stendkott, som förvisso kräver stora omlackeringar. Men det är ju en busenkelt reparation! Du kommer i slutändan ha en tjockare lack, vilket är en fördel!
av Lövet
Om du har möjlighet skulle jag avstå den bilen. Är själv helt allergisk mot nyansskillnader och har sett alldeles för många dåliga omlackeringar. Om du ska behålla den i 10 år kan också rostskyddet ha betydelse. Det blir aldrig lika bra vid omlack.
Användarvisningsbild
av CarMan
Du kan inte avstå bilen, den är byggd till dig med dina specifikationer. Därför skriver man kontrakt.

Denna reparation påverkar inte bilens rostskydd.
Det är lätt att få rätt nyans på en ny bil, då övriga bilen inte har blivit solblekt, eller liknande.

Åter igen, varför lägga energi på nått som inte har hänt och med största sannolikhet inte kommer att hända?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]