Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PerLundqvist
Som tråden lyder, är det frihjul till generatorn på alla V40 2,0T? Jag har en -99

Bytte Multirem här om dagen och snurrade på generatorn åt båda håll för att kolla skicket, men kände hur själva generatorn snurrade med. Alltså frihjulade INTE åt något håll.
Blev lite fundersam nu i efterhand då jag verkar ha läst att många har frihjul, och då det känns som att mitt frihjul har skurit om jag nu har ett sådant..

Här har ni en fin bild på min gamla rem och den nya 8)

http://www.ladda-upp.se/bilder/ylluwlrjjhbyxn/
av S6024t
Tror nog att det var dax att byta rem..,Ang, frihjulet på gen,så får man liksom "knycka" till när man vrider på remhjulet för att känna frihjulet.
Användarvisningsbild
av CarMan
Renskriva med frihjul är en tjock grej med plastlock på, själva frihjulsmekanismen sitter ju i remskivan. Remskivan utan frihjul är ju väldigt tunn, så du ser skillnad.
av PerLundqvist
Vad ett frihjul är vet jag mycket väl, och det va inte det jag frågade om.

När jag bytte rem så hade jag inte en tanke på att kolla ifall det va frihjul eller inte, la ingen energi på det.
Tyckte jag snurrade hjulet ganska "hastigt" med näven utan att det frihjulade åt något håll när jag tänker efter.

Så därför kanske någon kunde svara ganska enkelt JA eller NEJ, är det frihjul på alla dessa bilar?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag kan tyvärr inte ge ett ja, eller nej. Skulle förvåna mig om nån annan kan.
I reservdelskatalogen får man välja mellan renskrivit med och utan frihjul.

Men om du vet vad ett frihjul är, så kan du ju själv kolla om du har det! Det är ju tämligen enkelt att se!

Om du gjorde en korrekt test av funktionen kan bara du veta.
Snurra till o stanna, då ska generatorn snurra vidare nån cm, men man måste knycka till hårt.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]