Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
Ramsjö skrev:Hej
Har en 2,4 T 00 och känner mycket väl till din beskrivnig av symtomen, rycker och hoppar ibland så man är rädd att slita sönder nägot i automaten, för att efter en omstart gå helt okej, felkoder pekade på turbosystemet och i bland på spjällhuset, jag gick i genom vacumsystemet och bytte lite vacumslangar samt givare utan resultat.
Nå för att göra en lång historia kort så kom jag problemet på spåren vid ett besök hos bilprovningen där dom konstaterade ett förhöjt lambdavärde, läste på lite grand lambdan till våra bilar. det finns 2 stycken en på grenröret som är en reglersond samt en på katten som är en diagnosond, reglersonden har en uppskattad livslängd på ca 16000 mil.
Jag bytte ut reglersonden och problemen försvann (och bilprovningen blev nöjd vid återbesöket)
Det kan säkert finnas en massa orsaker till dessa symtom som du beskriver men jag tyckte jag skulle tipsa dig om detta eftersom symtomen var lika som för mig
lycka till med felsökningen
Becke

Tack för tipset... Lamdan har varit bra dem förra besiktningarna men ska ha koll nästa gång jag besiktar om ett par månader.
Arbetskollegan bytte lamda på sin för ett litet tag sen... hans bil gick som den skulle men dock tändes motorlampan sen fick han även felkod på denna...
av jaob
Alla tips är välkomna....

Tänkte sätta mig med Vida och dicen nån mer dag framöver och kolla lite....
Vilka parametrar bör jag kolla i programmet som kan ha något att göra med mitt problem ?
av jaob
Läste ut felkoder idag med PPC läsaren.
Fick en jäkla massa felkoder men jag misstänker att verkstaden inte raderat koder efter dem har haft isär massa kontakter lite här och där...

Radera alla och gjorde en till Utläsning och fick tillbaka en till som jag inte haft innan...

Utläsning Nr 1

DDM 0049
CEM 1A58
BCM 0093
BCM 0092
CEM E000
ECM 912A
ECM E000
ECM 902A

Utläsning Nr 2

DDM 0049
CEM 1A58
CEM E000
Senast redigerad av 2 jaob, redigerad totalt 0 gång.
av jaob
Nu är LMM bytt och sitter även ett nytt batteri monterat.
Upptäckte när jag höll på och körde med felkodsläsaren att batteriet var dåligt.
Bilen balla ur totalt så var tvungen att köpa ett nytt.

Bilen gick bra när jag fick igång den. Nu återstår det bara att se om den går som den ska.

Nu återstår bara felkoderna :
DDM-0049
CEM-1A58
av jaob
Bilen har gått bra en vecka nu, peppar peppar.

Om det nu är åtgärdat så är frågan vad felet var.
Antingen LMM, Batteri eller rengöring av kontakter som löste det.

Har dock inte läst ut några felkoder så kan inte svara på om det kommit tillbaka några.

Har en känsla av att det var något med batteriet som gjorde att bilen gick dåligt.
Har iof den gamla LMM kvar så går ju att byta tillbaka och se om det var den som var felet.
Men det får bli när det blir varmare ute sånafall.

jag slår dig med 1år 2016 kö[…]

Vart hämtar jag 12V på T8

@FForsberg, var det här du tog + då? (i[…]

Ja, hade där varit fel på någon s[…]

Gissar att ombordladdaren är knas.