Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Hej

Eftersom jag är en stor volvonörd och ännu långt in i vuxen ålder då och då bläddrar i gamla volvobroschyrer och biltidningar där Volvo testas kännda jag mig idag tvungen att lista vad jag tycker är Volvos bästa och sämsta drag genom sin historia. Det handlar bara om personbilarna, och i huvudsak om det som hände för sekelskiftet. Fyll gärna på med era egna synpunkter poch spaningar!

Vi börjar med misstagen så är det tråkiga avklarat!
-Att ge sig in i motorprojektet "PRV" med Peugeot och Renault som resluterade i en V6-motor med klena prestanda och dålig kvalitet. Detta gav 260 och tyvärr senare även 760 dåligt rykte.
-Att klistra Volvoemblem på Daf 66
-Att lansera 343 med stora kvalitetsproblem
-Att lansera 480 med usel kvalitet och med motorer från Renault. Hela 400-serien är i mina ögon Volvos största misslyckande.
-Att inte erbjuda 5-cyl i 900-serien. Tänk er tex en 950 Turbo med 225hk (samma motor som 850 Turbo)
-780 såldes som 780 Turbo i vissa länder, men inte i Sverige. Varför?
-Det fanns en 960 Turbo klar med 272hk, men som adrig blev verkliget. Fegt.
-Varför fick C70 Coupe inte den starkaste femman från V70 R AWD på 265 hk?
-740 såldes i Italien med multilinkaxel och 16V turbomotor, som resten av världen inte fick.
-Att erbjuda AWD till så få motor och modellalternativ. Tex varför ingen V50 AWD Diesel och ingen V40 AWD (endast V40 CC)
-Att lägga ner 780 1990, när det äntligen fanns en motor värdig bilen (den raka sexan från 960)
-De täta ägarbytena har gjort tillvaron hattig för Volvo PV, och tid har förlorats. Till exempel fanns det påbörjade projekt med Renault som fick avbrytas 1993. Ford ägde Volvo PV bara ca 10år och lagom till komponentintegrationen var klar var det dags att fasa ut Fordprylarna.
-Nedläggningen av V8-modellen 2011.
-Att sälja 240 i så tråkiga utföranden. En mellanblå 240 DL med förgasare och 4-växlad låda är så tråkig att det påverkat hela varumärket negativt.

Sen finns ju rätt många genidrag som gör att jag verkligen gillar märket
-Att anställa Jan Wilsgaard som chefsdesigner. Mannen som ligger bakom Amazon, 140, 240, 760/740, 940/960 och 850 är inget annat än ett geni!
-Att vinna DTM med 240 Grupp A (1985)
-Att styra av samgåeendet med Renault i elfte timmen (1993)
-Att 1990 lansera en ny modern motorfamilj i aluminium som gav 960 ett rejält lyft över 760 och ligger till grund för bland annat alla 5-cylindriga motorer ända fram till idag. De 4-cylindriga varianterna i S40/V40 blev däremot inte lika stor succé.
-Att ge sig in i BTCC med 850 kombi. Det nämns i pressen då och då, 20 år senare. Att man vann serien tre år senare med S40 är nästan bortglömt.
-Att ge sig in i SUV-segmentet. XC90 och XC60 har varit succeer.
-Att ge sig in i, och mer eller midre skapa, light-SUV segmentet med V70XC, senare XC70
-De otroligt slitstarka motorerna, som gav Volvo ett gott rykte på 60, 70 och 80-talen. Jag tänker så klart på B18, som senare blev B20, B21, B23, B200, B230 osv.
-Skapndet av Duett, Amazon kombi och 145 osv som ligger till grund för det som är V70 och XC70 idag. Kombibilarna som är synomyma med Volvo
-Volvo On Call, och senare med app. Långt före konkurrenterna!
-Kvalitetsnivån och rostskyddet i de större bilarna. Jag tänker främst på 700 och 900 serien.
-Säkerhetstänket. Trepunktsbältet, delade rattstången, tvåkrets bromssytemet, sidkrockskydd, sodokrockkuddar, krockgardinen, pedestrian detection, City safety etc. Listan kan göras vädigt lång. Summan av alla säkerhetsdetaljer har verkligen satt Volvo på kartan världen över, och räddat många liv!
-DRIVe projektet som startade kring 2008 som fick Volvo att gå från törstigast på marknaden till bland de snålaste.
-Att Helgonet körde P1800... tänk att så många känner till det fortfarande, 40 år senare.
-Överlevarandan! Trots ägarbyten och dålig lönsamhet under vissa perioder har man lyckats behålla tillverkningen i Torslanda, Skövde, Olofström och Köping. Och trots det Kinesiska ägandet känns Volvo fortfande svenskt.
av LOB
Du har nog fått med det mesta.... :D
-att inte lägga in automatoljebyte i serviceprogrammet, 850 v70 etc.
-att inte rostskydda/galvanisera tilräckligt på -90-tals v40/s40

+ att utveckla prosjektbilen på 70-talet som la grunden för säkerheten i 240.
Användarvisningsbild
av Perc
Vet inte om man kan kalla det ett genidrag, men att lansera den framhjulsdrivna 850-modellen och äntligen ta steget in i 80-talet (år 1992) tycker jag är en milstolpe utan dess like i Volvos historia. 400-serien kom iofs några år tidigare, men...

Att dom var en av de första tillverkarna att ta säkerhet på allvar är ju givetvis bra.
V9097 skrev:-Att ge sig in i motorprojektet "PRV" med Peugeot och Renault som resluterade i en V6-motor med klena prestanda och dålig kvalitet. Detta gav 260 och tyvärr senare även 760 dåligt rykte.
Njaee..PRV motorn var var inte såå dålig ??:-/ Den var monterad i många sport och rena racer vagnar under många år.
Här kommer en lista, vet ej om den är komplett. (Kommer från wikipedia)
The dates following each entry denote the introduction of a PRV V6-equipped model
Alpine A310 (October 1976)
Alpine A610 (1991)
Alpine GT/GTA (1984)
Citroën XM (1989)
DeLorean DMC-12 (1981–1983)
Dodge Monaco (1990–1992)
Eagle Premier (1988–1992)
Helem V6
Lancia Thema (1984-1992)
Peugeot 504 coupé/cabriolet (1974/1975)
Peugeot 505 (July 1986)
Peugeot 604 (March 1975)
Peugeot 605 (1990)
Renault 25 (1984)
Renault 30 (March 1975)
Renault Espace
Renault Laguna
Renault Safrane
Talbot Tagora (1980)
UMM Alter II (90's)
Venturi (all models)
Volvo 242GLT/6/244GLT/6/245GLT/6c/262/262C/264/265 (October 1974)
Volvo 760 GLE (February 1982)
Volvo 780 (1985)
Volvo 960 (rare 1991 models)

Även "rena" racerbilar.

Alpine A310 V
Fouquet buggies
Peugeot 504 V6 Coupé
Schlesser Original
Venturi 400GTR and 600LM
UMM Alter II
WM Peugeot

Sedan var den monterad i flera Alfa Romero bilar på bl.a Silverstone från -96 och framåt. WM Peugoten med en DOHC PRV har fortfarande hastighets rekordet på Le Mans (407 km/tim) satt 1988, tyvärr rasade motorn så den kom aldrig i mål, men rekordet har den. Sedan var PRV motorn också grunden i Renaults F1 motor, och det gick ju också ganska bra... Så att säga att den motorn var ett misslyckande är väl en sanning med modifikation.
Att inte Volvo lyckades med den betyder ju inte att det skulle vara en dålig motor. Även Volvo vidareutvecklade den till B280, så funkade den även i Volvo

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av CarMan
Var det nån annan biltillverkare som hade CAN-nät i sina bilar, när S80 lanserades?
Ett stort misstag var plastgrillen på både 73:orna och 74:orna av 140 som gjorde att man kunde höra på långt håll när det kom en sådan. Grillen har ibland nämnts som Volvos stora misstag eftersom fartvinden orsakade ett irriterande visslande ljud när man körde.

Tänkte jag skulle bidra med lite kuriosa: Ursprungligen var det inte meningen att 260-serien skulle få PRV-sexan. Volvo hade istället planer på att utveckla en helt ny motorfamilj bestående av en fyrcylindrig motor och en V8. På så sätt skulle de båda motortyperna ha kunnat utnyttja en rad gemensamma delar. Men i början av 70-talet stod det helt klart för teknikerna och ekonomerna hos Volvo att utvecklingsarbetet på de nya motorerna skulle bli ytterst betungande - och man var säkert också tveksam om man skulle våga satsa på en V8. 1973 kom oljekrisen och alla planer på bensinslukande motorer skrinlades.
Redan 1966 hade Renault och Peugeot inlett ett samarbete som bland annat skulle leda till att de gemensamt utvecklade en v8 på över 3 liter för sina största modeller.
Volvo hade haft kontakter med Renault i samband med DAF-affären och sommaren 1971 bildades Socièté Franco-Suèdoise des Moteurs PRV, där PRV stod för Peugeot-Renault-Volvo. Avtalet skrevs under av Pehr G. Gyllenhammar.
Snart stod det klart för de tre företagen att en V6:a skulle vara ett lämpligare alternativ, men man tillverkade ett litet antal V8:or på prov.

Källa: Volvo Personvagnarna - från 20-tal till 80-tal av Björn-Eric Lindh

/Håkan
av PTV
GT-mannen skrev:Ett stort misstag var plastgrillen på både 73:orna och 74:orna av 140 som gjorde att man kunde höra på långt håll när det kom en sådan. Grillen har ibland nämnts som Volvos stora misstag eftersom fartvinden orsakade ett irriterande visslande ljud när man körde.

Tänkte jag skulle bidra med lite kuriosa: Ursprungligen var det inte meningen att 260-serien skulle få PRV-sexan. Volvo hade istället planer på att utveckla en helt ny motorfamilj bestående av en fyrcylindrig motor och en V8. På så sätt skulle de båda motortyperna ha kunnat utnyttja en rad gemensamma delar. Men i början av 70-talet stod det helt klart för teknikerna och ekonomerna hos Volvo att utvecklingsarbetet på de nya motorerna skulle bli ytterst betungande - och man var säkert också tveksam om man skulle våga satsa på en V8. 1973 kom oljekrisen och alla planer på bensinslukande motorer skrinlades.
Redan 1966 hade Renault och Peugeot inlett ett samarbete som bland annat skulle leda till att de gemensamt utvecklade en v8 på över 3 liter för sina största modeller.
Volvo hade haft kontakter med Renault i samband med DAF-affären och sommaren 1971 bildades Socièté Franco-Suèdoise des Moteurs PRV, där PRV stod för Peugeot-Renault-Volvo. Avtalet skrevs under av Pehr G. Gyllenhammar.
Snart stod det klart för de tre företagen att en V6:a skulle vara ett lämpligare alternativ, men man tillverkade ett litet antal V8:or på prov.

/Håkan
Samma sexa som återfanns i t ex en del 240 GLT som tillsammans med automatlåda var väldigt törstiga.Hade en själv när det begav sig en gång i tiden.
Användarvisningsbild
av Perc
GT-mannen skrev:Ett stort misstag var plastgrillen på både 73:orna och 74:orna av 140 som gjorde att man kunde höra på långt håll när det kom en sådan. Grillen har ibland nämnts som Volvos stora misstag eftersom fartvinden orsakade ett irriterande visslande ljud när man körde.
Ah ja, visslandet. Då jag var liten i slutet av 80-talet var det nån i hembyn som hade en sån. Minns mycket väl hur den visslade.

Kan inte begripa hur en sån grej gick genom kvalitetskontrollen, och varför man inte korrigerade det illa kvickt efter lansering.
Användarvisningsbild
av Perc
GT-mannen skrev:Snart stod det klart för de tre företagen att en V6:a skulle vara ett lämpligare alternativ, men man tillverkade ett litet antal V8:or på prov.

/Håkan
Den variant jag hört var att Volvo ville fortsätta med V8-spåret eftersom dom hade (som dom alltid haft) vilja att satsa på den amerikanska marknaden. Det var mest fransosernas "fel" att det blev en V6 eftersom deras marknad fanns (och finns) i Europa.
Användarvisningsbild
av V9097
lennarte skrev:Njaee..PRV motorn var var inte såå dålig Den var monterad i många sport och rena racer vagnar under många år. Här kommer en lista, vet ej om den är komplett. (Kommer från wikipedia)
Nej, såå dålig var den inte, men ryktet var såå dåligt. I början var kvaliteten dålig, bland annat med sjunkande cylinderfoder, det satte ryktet för alltid tyvärr. Kvaliteten blev bättre och bättre med åren, jag tror den var helt ok mot slutet av 80-talet.

Vad mer som känns tråkigt med PRV-motorn är att den effektmässigt var ett steg tillbaka jämfört med B30E-motorn i 164-modellen. B30E hade 160hk, men B27E 145 hk (taget från huvudet, kan ha blivit fel på någon hk hit eller dit). Och det blev alsrig mer än 156hk i den midifierade B28E, vilket gav för låg toppfart på 760 GLE för att den riktigt skulle slå på tex den tyska marknaden.

Det var förresten en rolig lista du hittade med alla PRV-motoriserad bilar. Långt fler än jag trodde :-)-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]