Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Väcker liv i den här tråden igen eftersom den sätter fingret på mitt dilemma. Det är dags att byta tjänstebil, och jag har kommit så långt att jag bestämt mig för att nästa bil blir en XC60 med manuell låda. Men sen börjar jag tveka. En D4 AWD blir med min körsträcka och ett dieselpris på 15 kr 560 kronor dyrare per månad än samma bil med D4 VEA FWD. Eller 13400 kronor under 24 månader, sen är det dags att byta igen.

Jag vet att det inte finns ett svar på denna fråga, men är fyrhjulsdriften värd detta? Å ena sidan har jag kört FWD i 25 år utan några större problem, å andra sidan hade det varit kul (tror jag) att ha haft en AWD åtminstone någon gång i livet. Kör mest i Göteborgsområdet med en eller två skidresor per år. Händer väl också ibland att man irrar sig ut på en lerig skogsväg med mountainbiken på taket. Är det förresten bara framkomligheten som är fördelen med AWD, eller finns det fler?

Snällla, hjälp mig välja genom att dela med er av era åsikter.
Pani, för mig som bor i samma område som dig med 2-3 skidresor per år och en del pendlande till sthlm är det lätt värt en femhundring extra per månad för awd. Jag har kanske lite mer nytta avd et då jag bor mitt i ingenstanns med 250m egen väg men jag hade även utan den valt awd. Det är magiskt vid dåligt före. Jag tar mig i princip alltid fram med s40 fwd'n men det är sååååå mycket roligare med awd.

/Martin
När jag gick och handlade bil för ett par veckor sedan så var förutsättingarna två, AWD och automat. Inte för att jag har haft AWD förut men de som har skaffat en bil med AWD som jag känner skulle som dom säger aldrig skaffa en fwd igen (rwd vet dom inte va det är :-) ). Det fick mig att bestämma mig. (Ang. automat så började jag med det för 20 år sedan och skulle aldrig i livet köpa en manuell) Den deciltern/desilitrarna det innebär extra gör knappt till eller från om man sammantar hela bilägandekostnaderna. (Jo jag äger min bil själv, eller rättare saget en del av den, resten banken)
hakank skrev:När jag gick och handlade bil för ett par veckor sedan så var förutsättingarna två, AWD och automat. Inte för att jag har haft AWD förut men de som har skaffat en bil med AWD som jag känner skulle som dom säger aldrig skaffa en fwd igen (rwd vet dom inte va det är :-) ). Det fick mig att bestämma mig. (Ang. automat så började jag med det för 20 år sedan och skulle aldrig i livet köpa en manuell) Den deciltern/desilitrarna det innebär extra gör knappt till eller från om man sammantar hela bilägandekostnaderna. (Jo jag äger min bil själv, eller rättare saget en del av den, resten banken)

Trots din irritation över nerväxlingarna i automaten? :wink:
Provade lådan extra noga i XC60:an :-) Inga problem där. 2.5FT's låda är underbar för utom i kökörning. Eller så är jag för gubbig och lådan för sportig :-)
Gött! :D

Måste säga att min andra bil, Hondan, har den skönaste harmonin mellan Motor-aut.låda av alla bilar jag kört, och det är många bilar :) - Volvo var långt ifrån 2011 när jag köpte Hondan men det verkar som de har ryckt upp sig sedan dess! Enda nackdelen med Hondan är att den är gammalmodig med enbart 5-steg och påföljande hög förbrukning, speciellt över 110km/t.. För att inte tala om Japs-plasten i inredningen då oxå :)
Inte många dagar på året som man verkligen behöver AWD. Har haft en AWD för ett antal år sen, och jag måste säga, det var den sämsta bilen jag haft. Bor på gränsen mellan Västmanland och Dalarna, och jag personligen har aldrig "lidit" av att bilarna enbart är framhjulsdrivna. Det måste räcka för dom flesta!
Fyrhjulsdrivningen är till 99 procent lyx. Ytterst få behöver den verkligen, eller kör utanför vägen, vilket dessutom inte är tillåtet. Men det är säkerligen många stadsbor som uppskattar bilens förmåga att slira igenom en upplogad snövall som snösvängen tryckt upp mot sidan.
AC, farthållare, elhissar, elinstallbara speglar är också lyx, och vem behöver radio/stereo i bilen? MYCKET i en bil är onödigt ur ett rent funktionellt perspektiv, det gäller ju för var och en att avgöra vilka "lyxtillbehör" man vill lägga sina pengar på.

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]

Nu an vi snacka om totalsågning..... och det[…]

Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]