NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

goddamnswede skrev:Gjengangerfeil dette her. De litt eldre modellene 04-07 med reservoir til servopump. Sitter kontakten så att det akkumuleras vann i kontaktstykket, da dette kontaktstykket er riktad uppåt (som en liten kopp) - vil vann til slut gå forbi kontaktpolar och finne veien til nedre del av servopumpen, der ligger kretskortet.

Kan hända att det beror på detta, men det som talar emot detta är att det bara händer när det är kallt, felet borde ju vara permanent?

Kanske det blir issprängning i kontaktstycket så det glider isär? Är kontakten fjäderbelastad så kanske den åker tillbaka i normalläge så att larmet försvinner?

Tror nog mer på nåt spänningsfall kanske i kombination med att generatorn håller på att packa.

Hur som helst, bra tips! Skall ta och kolla upp kontakten och ev fylla den med silikonfett i förebyggande syfte.
Caspian skrev:Haha... låter dock jobbigt å ha det så i längden.
Vad hände till slut med din styrservo? Behövde du byta hela styrservoenheten?
Jag har plockat bort 80A säkringen F2 eftersom detta orsakade att mitt batteri laddades ur.
Styrservopumpen drog så mycket ström så att batteriet blev inte laddat. Detta har då gjort att bilens CAN-nätverk
blir stört vilket gör att jag får ett 15-tal felkoder när jag kollar med VIDA. Där bromssystemet inkluderas i nätverket.
Enligt VIDA kan man få en hel del felmeddelanden i dessa styrenheter när de inte kan prata med alla styrenheter som ligger i nätet.
Eftersom EPS:en inte finns med så larmas datorerna.

Vad som händer är att jag har beställt en begagnad pump och ska montera in den här i dagarna. Sen far jag på volvo o låter dom programmera styrenheten till min bil.
Är ett enkelt ingrepp att byta själv så de är lugnt.

Var iaf samma symptomer som för dig tror jag.. om du har läst min tråd från början så kanske du känner igen dig?
för mig började det i extrem kyla. typ -31 uppe i Luleå. Sen efter de har de som varit intermittent.. ibland har jag inte haft nåt felmeddelande på en hel sommar..
sen kan felmeddelandet dyka upp igen fast pumpen går... ibland har meddelandet kommit upp.. pumpen har inte startat.. så då har man fått stänga av o starta bilen då har pumpen startat igen :)
till sist så gav min pump upp helt verkar det som eftersom den inte rör sig ur fläcken.

Kontakterna o de är som sagt kollade på volvoverkstaden och dom var OK.

Läser man på engelska volvoforum är styrservot återkallat och byts gratis.. men detta gäller inte i sverige tyvärr.

Att fara o göra en felsökning för 1800kr känns inte värt! Först ska man göra allt vad man kan själv.. ta till sig alla tips o råd i forum osv.
Läsa av felkoderna i bilen o undersöka dom lite. Om du nu har tillgång till det? Om inte så kostar det 300kr på volvo.. ungefär.
Ja, nu har jag läst din historia från starten (såg inlägg i en annan tråd). Såg ut som din började strula i januari. Om min utvecklar sig på samma sätt har jag väl ett halvår till innan pumpen lägger av helt :wink:

Jag har inte möjlighet att läsa av felkoder själv, men jag hade den ju inne på felsökning. Det enda beskedet som jag fick var att felet var intermittent och att de inte hittade några fel när de testkörde servon.

Du får avge rapport när du har bytt din pump. Vad fick du förresten betala för den?
Jag ska också ut och checka nivån i behållaren om möjligt.

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]