Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av skyking
SirDuke skrev:I den andra vågskålen har vi ju att privatpersonerna som äger tomtmarken kanske anser att de borde ha rätt att ställa bilen på sin egen mark...
Hittade en uppdatering på storyn - tydligen är det så att det räknas som väg pga att "folk kör där" och att det inte är särskilt markerat (och är det inte särskilt markerat så kan det ju hända att folk kör där). Så om du vill kunna parkera på egen mark måste du se till att det framgår att det är egen mark. Att det är i slutet av en väg hjälper inte (det var det i detta fallet) - det är ju dit alla som skall vända normalt kör (vändplatsen).
av SirDuke
Men får man aldrig parkera framför en carport? Inte heller sin egen? Jag har under hela mitt liv, varenda dag, sett bilar stå framför carportar. Nu kan det förstås vara slarvigt skrivet i tidningsartikeln.
av skyking
SirDuke skrev:Men får man aldrig parkera framför en carport? Inte heller sin egen? Jag har under hela mitt liv, varenda dag, sett bilar stå framför carportar. Nu kan det förstås vara slarvigt skrivet i tidningsartikeln.
Det vanliga är väl att man inte står på vägen då. Normalt har man väl en parkeringsplätt på sin tomt som man parkerar på? Det är dessutom normalt ganska uppenbart att den plätten inte utgör väg pga sin utformning.
av rasmusdotse
Hej

Ni verkar ha grym koll i den här tråden så jag undrar om ni kan svar på vad som gäller här.

Europark hävdar att plats 33, den första platsen direkt efter zonskylten, är reserverad men jag uppfattar skyltningen som att det är allmän parkering tillåten dygnet runt 7 dagar i veckan gratis i markerade platser. Utom platser som kan vara särskilt utmärkta som reserverade, men då måste det anges vid platsen eftersom det inte anges vid områdesskylten (zonskylten) att alla platser är reserverade.

Ingen annan skyltning än den som syns i bilderna finns på platsen. Platsnumret sitter på träräcket bredvid den markerade rutan.

Har de eller jag rätt eller båda fel?

Har bestridit skriftligen. De har hävdat att den är korrekt skriftligen. Undrar om jag ska bestrida en gång till och tvinga dem gå till domstol.

Rasmus

Bilder tagna utan blixt:
Bild
Bild
Bild

Bilder tagna med blixt vid samma tillfälle:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av erikn
Vad står det på skylten längst ner? Jag kan inte tyda det.
av rasmusdotse
Den lilla röda skylten säger"Räddningsväg" och den understa skylten säger "Parkera ej framför infarten".

Här är ett urklipp i originalupplösning.

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Vad stod det på parkeringsautomaten?
av Murof
Med min lekmannabedömning så tycker jag Europarks skyltning och svar verkar skumt.

De mest betydelsefulla skyltarna sitter ju högst upp och är störst till storleken.
De 2 nedersta skyltarna ser ut som sådarna där vanliga plastskyltar man kan köpa var som helst, så frågan är hur formkraven ser ut på skyltar när det kommer till privata parkeringar?

Skulle man inte få parkera i den rutan så borde den ju markerats på något sätt precis som du skriver.
Hindrar man på något sätt dörren som synd på en av bilderna?

Antagligen har de nog medvetet gjort en kassako-skyltning eftersom de vet att alla betalar och nästan ingen driver det till domstol.

Troligtvis så är detta ett småmål och utgör ingen större kostnad för dig att driva till tingsrätt.
Bra att du har bilder från tiden då du parkerade samt vittnen som kan intyga din historia.

Kolla också på:
http://www.motormannen.se/radgivning/pa ... savgifter/

Behöver du juridisk hjälp så kolla med trafikjuristen.se

Lycka till, det här vinner du lätt (B)
av Murof
Ps,

Svara dem att du fortfarande vidhåller att det är en felaktigt utfärdat kontrollavgift och kommer därför inte att betala.
Vill de ha betalt får de driva vidare ärendet i domstol.

Håll dock koll på så de inte felaktigt skickar vidare ett tvistigt ärende till inkasso (god inkassosed).

Har du tur så lägger det ner ditt ärende och sedan så forsätter bolaget att ta ut kontrollavgifter från platsen precis som vanligt...
  • 1
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 85

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]