Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Tompa R
#809788
Hej

Jag har totalrenoverat gummans hästvagn från 1991.
Det har varit väldigt lärorikt och roligt att fixa lite om kvällarna när tiden räcker till. Nu är det inte mycket kvar av renoveringen, så jag packade upp den nya belysningen jag köpt.
Allt det gamla ska bytas ut.
Jag har köpt led från Biltema:
2 baklysen med blinkers och bromsljus
2 lysen till nummerplåt och 2 sidoljus.

Den gamla kabelstammen var lite skarvad och fixad och av bara 5 polig typ. Den är fimpad pga av att jag var tvungen att ta bort ramp under renovering. Dock så är kabeln kvar från handsken under kärran till bakänden
Nu till min fråga. Ska jag byta ut hela kabelhärvan till sjupolig och hur fixar jag alla förgreningar. Är rätt grön på el överhuvudtaget. Det ända jag kan är snickra :)
Hur går jag till väga nu?
Användarvisningsbild
av SvenB
#809794
Jag föreslår att du drar ny kabel hela vägen. 5 poler räcker ingen stans. Du skall ha två till bakljus, två till blinkers, en till bromsljus och en till minus. Det blir minst en 7 polig kabel. Dessutom bör du inte ha några skarvar "utomhus".
Användarvisningsbild
av lennarte
#809800
Ska du ha dimbakljus, backljus eller belysning inne i vagnen måste du "dra" ny kabel eller komplettera. Annars räcker 5 kablar. Montera en kopplingsbox ganska centralt långt bak och utgå därifrån till med en kabel till varje lykta (glöm inte gula sidomarkeringar bak). Du kan sätta en box fram också så kan du enkelt dela ström till dom vita sidomarkeringarna fram på vagnen. Vet inte om du behöver vita lyktor högt opp, framåt också. Vissa fordon (höga) behöver det. Sök på nätet efter "Bosch koppling" så får du veta hur det kopplas i "handsken". Ska du koppla enligt "det nya" sättet men en tråd till var sida till bakljuset räcker inte 5 trådig kabel, men det beror lite på vad för bil du har.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av umekille
#809802
Hoppas det fungerar utan motstånd eller dioder mot Dragbilen...
Glödtrådsvakten o datorboxen kan få frigång av diodlampor.
Användarvisningsbild
av MartinS
#809860
Hej,

Fem kablar funkar fint, det kör jag med på mitt släp som står i garaget och just nu genomgår en smärre renovering. Du behöver inte skilja på höger och vänster bakljus enligt standarden. Om beftintlig kabel är i ok skick tycker jag du kan använda den. Men föresten, i ett hästsläp kanske man vill använda konstant 12v till någon lampa man kan ha tänd utan att bilens belysning är igång, isåfall behöver du minst 6 kablar.

Lite info om hur du kopplar finns här, http://sv.wikipedia.org/wiki/Släpvagnskontakt/ISO , sjupolig 12N är den du skall använda dig av.

Ett tips är att köra med jordkabel till alla belysningspunkter och inte förlita dig på ett jordat chassie, det brukar alltid strula efter ett tag.
Användarvisningsbild
av SvenB
#809891
Att jag föreslagit separata kablar till vänster och höger sida beror på att glödtrådsvakten kan lysa annars, på grund av snedbelastning på bilen. Det är ju inte svårare att dra en 7 polig än en 5 polig om kabeln skall bytas. Och den gamla var ju ganska "risig" om jag uppfattat rätt.
Användarvisningsbild
av MartinS
#809892
Good point Sven, jag har aldrig haft det problemet men det kanske kan va ett problem på vissa bilar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#810053
SvenB skrev:Att jag föreslagit separata kablar till vänster och höger sida beror på att glödtrådsvakten kan lysa annars, på grund av snedbelastning på bilen
Det är därför man ska "ta strömmen" direkt över tändningen för bakljuset på kärran och koppla bromsljuset direkt på bromsljuskontakten. Rekommenderas av Volvo från -74 års modell (den första modellen med glödtrådsvakt.

Mvh
Lennart
av Amarace
#810120
Man ska inte ta direkt över tändning heller, varför ha ljus när man har tändning på.
Det jag brukar göra är att sätta ett relä för ljuset till vagnen, matning från batteri (så har man till eventuell laddning av husvagnsbatteri draget till skuffen också om man vill), manöver från bilens parkeringsljus (vä el hö spelar ingen roll) och ut från relät ner till uttagets bägge ljusutgångar.
Då belastar man aldrig bilens kablage och man kan koppla på vad vilken vagn man vill, oavsett om dom är "snålkopplad" eller inte.
av umekille
#810130
Jag har en ljusramp med 6m kabel,köpt för 30år sen på rea.
kom o tänka på en sån är rätt så enkel montera på en släp
eller ta kabel o lyset från och fastmontera... då är ju elen
redan kopplad o bara dra kabeln på lämpligt sätt.
Haft den då jag dragit Dolly o båtar på vagnar utan lyse.
http://www.strands.se/bakljusramp-slapv ... kt/10657-0
en liknande modell...skall man fastmontera är det enkelt sen ta ut en kabel för sidomarkerinslyset.
Bild
9meter kabel ock kostar 299:- på denna sajten(första träff på google)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]