- tis 26 nov 2013, 18:27
#809026
hej hej
v70-99.
När bilen går så låter den som ett mindre tröskverk från området kring/runt generator /servopump.
Själva servostyrning funkar fint när man kör i alla fall ännu, så inget märks där. Jag har inte sett hur servooljan ser ut , i vilket skick den är.
På bilfirman trodde dem först att det var spännrullarna till generatorremmen som var dåliga... men sen när dem titta plocka bort så lutade åt att det var servopumpen som var boven till oljudet.
Någon som har varit med om detta fenomen eller likande som har erfarenhet?
Dock hittade jag ett bra tips på nätet :
Problem med gnällande servopumpar på V70/S80 orsakas av ett avhoppat vinklat plaströr i oljebehållaren. Om plaströret är av så skummar returoljan i behållaren och luften i denna ursakar oljud i pumpen. Detta rör sitter på ett kopparrör som går till behållaren vid fästet för returslangen. Denna lossas, plaströret i behållaren sätts på
kopparröret som skjuts in i behållaren så att låseffekten uppnås. Sedan anslutes returslangen tillbaka på behållaren.
Att plaströret ramlar av kopparröret är ett konstruktionsmiss"
Jag vet inte ännu om det är det som är felen men tänkt det kunde vara bra att tipsa om plaströret... får se hur det blir , beggad pump på skroten eller inte.
v70-99.
När bilen går så låter den som ett mindre tröskverk från området kring/runt generator /servopump.
Själva servostyrning funkar fint när man kör i alla fall ännu, så inget märks där. Jag har inte sett hur servooljan ser ut , i vilket skick den är.
På bilfirman trodde dem först att det var spännrullarna till generatorremmen som var dåliga... men sen när dem titta plocka bort så lutade åt att det var servopumpen som var boven till oljudet.
Någon som har varit med om detta fenomen eller likande som har erfarenhet?
Dock hittade jag ett bra tips på nätet :
Problem med gnällande servopumpar på V70/S80 orsakas av ett avhoppat vinklat plaströr i oljebehållaren. Om plaströret är av så skummar returoljan i behållaren och luften i denna ursakar oljud i pumpen. Detta rör sitter på ett kopparrör som går till behållaren vid fästet för returslangen. Denna lossas, plaströret i behållaren sätts på
kopparröret som skjuts in i behållaren så att låseffekten uppnås. Sedan anslutes returslangen tillbaka på behållaren.
Att plaströret ramlar av kopparröret är ett konstruktionsmiss"
Jag vet inte ännu om det är det som är felen men tänkt det kunde vara bra att tipsa om plaströret... får se hur det blir , beggad pump på skroten eller inte.