Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OutKaszt
Har nu kört allt från slöa hundkojor till småbilar som det växt mossa på och som i princip varit helt fallfärdiga. Varför? Jo för att jag nästan bara använt bilarna för att ta mig till och från jobbet (landsväg 5 mil t.o.r). Men nu i och med att jag har en liten på 1,5 år så börjar det kännas våghalsigt att glida runt med dessa småbilar.

Är i grund och botten en riktig bil tok, och föredrar gärna tyska bilar men jag tycker det bara är dumt att lägga ner massor med pengar på en fin bil som man bara lägger på mil på. Så har därför börjat spåna lite på en S60 då det i princip är en av få Volvo bilar jag gillar. Snygga, säkra och inte så jädra tråkiga ändå och grymt ljud (jämfört med BMW och Audi).

Som sagt, är på jakt efter en S60 140 eller 170hk med manuell låda (brukar vara snällt körda). Har dock aldrig skruvat i dessa utan är väl mest BMW som jag skruvat i då sambons bilar nya som gamla haft tendenser att rackla. Men hur mycket kan man göra själv på en S60 säg -03? Har hittils aldrig i mitt 25 åriga liv lämnat in en bil på verkstad och då har jag bytt kamkedjor, kopplingar, länkarmar och annat skrot.

En annan anledning till varför jag kikat på S60 är rost skyddet, avskyr rost och såvitt jag vet så brukar inte Volvo rosta, annat än S/V40. Men alla bilar rostar så var har dessa bilar tendenser till att börja rosta?

Tänker även på milen, hur stor betydelse har den förutsatt att serviceboken är komplett och servad hos aukt. volvoverkstad?

Dem bilar jag kollat på ligger i 30-40tkr's klassen och är väl kring 40-45 smärtgränsen går. Bilarna i dessa priser brukar ha gått en 20-24000 mil och vara -03, -04. Vet att dem tidigare modellerna har mycket barnsjukdomar så har räknat bort dem.

Har även en plan på att kunna ha bilen i 5 år och helst utan några större kostnader.

Alla tips och råd är välkomna. Vill hitta mig en bra bil!
av OutKaszt
Koppling och drivlina är jag extremt petig på. Får inte spela mycket i drivlinan om jag köper en bil. Men svänghjul och ECC, hur kollar man dessa enklast? Hissar i regel alltid upp alla bilar jag känner intresse för också.
av zxcvbn
Volvo rostar inte, typ

Skruvarna på dörrlisten (insekts/ torxs) Har en tendens att rosta, mina är lite bruna, men lätta att byta

Förardörren endast, då den är mest utsatt för rost
Användarvisningsbild
av Perc
Du efterfrågar ju tips... så vad du än gör, provkör inte en turbo. Då vill du inte ha en 140/170 igen. ;)
av Provocative
Äger varken momentnyckel eller garage.
De gånger min gick sönder så fixade jag det själv på parkeringen, förutom när ett hjullager byttes. Ville inte göra det på parkeringen utan momentnyckel i November.
Jag hade en T5a som då har mer rör o slangar under huven än en sugis.
Så du lär garanterat kunna meka själv.
av OutKaszt
Perc skrev:Du efterfrågar ju tips... så vad du än gör, provkör inte en turbo. Då vill du inte ha en 140/170 igen. ;)
Hehe, har kört T5:or så vet mycket väl hur dem är att köra. Dock är det ju en hel del till som kan rackla och så får man gå upp i pris en del, annars hade jag inte tvekat på att hitta mig en fin T5:a med låga mil.

Men säg att jag skulle hitta en S60 sugis som gått 20-23500 mil och jag ska ha den i 5 år, då bör den ha gått kring 30 000 sedan men kommer det vara några större problem vid dem milen? Förutsatt att nu motorn är servad som den ska och lugnt körd i min ägo. Vet att äldre volvomotorer slukar 30-40 000 mil utan problem så länge den servas som den ska =)
Användarvisningsbild
av Perc
Finns nog inte mycket mer som kan "rackla" på en turbo. Förutom själva turbon är det några slangar och en magnetventil bara, typ. Definitivt inget som skulle få mig att välja en trött sugis.

Men det är ju klart, en turbo ligger ju högre i pris så jag förstår ditt resonemang.

Flera gånger när jag läst diskuss[…]

Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätar[…]

Inte provat men om spridarbilden är fel s&ari[…]