...

Moderator: Moderatorer

umekille skrev:[youtube]fGONcu05mDI[/youtube]
Hehe "vi kallar bil 1 för A, bil 2 för B, bil 3 för C och bil 4 för D". Eller så kallar man dem 1, 2, 3 och 4. :D

Och "vägen är en 70-väg med ganska många kurvor vilket gör att det är svårt att köra om här och var, därför har det också blivit en liten kö" Mmm jo jag såg många tillfällen och några rövslickare som inte kunde bedöma att det var säkert att faktiskt köra om.
Användarvisningsbild
av vetten
Sådant här ser man ju dagligen och då menar jag även många "vanliga" bilförare också, ett ständigt tittande och knappande på mobilen medans man kör näst intill helt ouppmärksam på trafiken.
Hoppas att det kan bli lite bättre efter den första december då det tydligen ska bli lite hårdare syn på detta, har dock ingen större tilltro på att det kommer att funka, det enda som hjälper är förbud att ringa utan handfree och röstuppringning.

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.228805 ... ill-skolan
umekille skrev:Micce motorresurserna var väl inte jämförbara med dagens :lol:
En hade väl en "hottad" bil? :wink: Äsch det handlar om planering. :)
umekille skrev:Kompis säger högerregeln gäller i finland i rondeller
och där är dem benhård på högerregeln även på vägnätet.
OK, bara för det så var jag tvungen att kolla med Google vad som gäller i Estland:

"I rondeller gäller högerregeln, om inget annat skyltas. Den som kör in i cirkulationen har företräde (= tvärtemot vad som gäller i Sverige)."
http://www.motormannen.se/resan/bila-i- ... tland.html

Ja, då förstår jag varför han inte tänkte väja... :shock:
Men jag begriper inte vad det är för bra med att den som är inne i rondellen ska väja för den som ska köra in. Det måste ju skapa enorma problem med att man inte kommer ut ur rondellen, och till slut kommer väl ingen in i rondellen heller för att det är fullt med bilar som inte kommer ut...
Meningen med en cirkulationsplats är ju att det ska vara just cirkulation.
Vore intressant att veta hur strikt följande av högerregeln ser ut. Om vi tänker oss en starkt trafikerad gata som korsas av tio återvändsgator med minimal trafik. Är det då ett vanligt beteende i dessa strikta länder att alla håller örnkoll på vad som kan komma på alla dessa smågator, med ständiga inbromsningar som följd? Jag har svårt att se varför det inte, som i Sverige, spontant uppstår ett beteende där de som kommer från små, lite trafikerade gator väjer för dem som kommer på den starkt trafikerade gatan.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag ser ingen större skillnad på att köra bil med telefonen vid örat och en hand på ratten, och att sitta och prata ut i tomma luften med en hand på ratten.
Användarvisningsbild
av SvenB
Perc skrev:Jag ser ingen större skillnad på att köra bil med telefonen vid örat och en hand på ratten, och att sitta och prata ut i tomma luften med en hand på ratten.
Jag håller delvis med dig. Men det är du ska svara, eller ännu mer då du slår telefonnumret som "riktig" handsfree är att föredra. Med riktig menar jag att du styr telefonen med rattknappar. Men sen finns det ju dom som inte kan "tugga tuggummi och gå samtidigt", om ni förstår vad jag menar. De måste koncentrera sig på att tala och glömmer att köra.
  • 1
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 553
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

AC fungerade fortfarande i min bil också. Me[…]

ABS lampa lyser 740

Kollade noggrannare på allting och märk[…]

Visa din semesterbil(d)