Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av errim
Tack för era svar och synpunkter!
Jag har flyttat över stiften (de är nästan nya Bosch) till nya toppen och så kör jag ett tag och ser hur dom ser ut.
En sak jag har funderat på är tändinställning att den skulle tända för tidigt men då skulle den väl spika men det gör den inte.
Termostaten är på 92 grader. Spelar det någon roll i det här fallet?
Om stiften är vita ska man då ha kallare stift ?

Mvh
Bengt
av rid54
Har inte denna motor en knackningssensor? Om det är så, är spikning inte ett problem. För vita stift kan bytas mot "kallare".
av Jonteakerbrett
Errim har en fråga till dig. Hur låter det där tickandet? Knack knack knack knack, eller ljusa tick tick tick? Det är inte spridarna som lät mycket då? Du har inte någon video/film på det, så man hör? På min 745 b230f tickar ventilerna också, men det är inga tick utan lite mer knack. Men en bil som har gått 20000 ska låta lite! :)
av errim
Jonteakerbrett skrev:Errim har en fråga till dig. Hur låter det där tickandet? Knack knack knack knack, eller ljusa tick tick tick? Det är inte spridarna som lät mycket då? Du har inte någon video/film på det, så man hör? På min 745 b230f tickar ventilerna också, men det är inga tick utan lite mer knack. Men en bil som har gått 20000 ska låta lite! :)
Jag skulle nog snarare säga att det tickar än knackar men ganska högt eller starkt ljud så att det hörs tydligt i kupén. Tickandet finns redan vid kall motor och blir starkare när den blir varm. Över 1500-2000 varv går det över till slammer. Visst låter rödblockare men ingen av de 5 st jag har haft tidigare har låtit så här mycket. Har tyvärr ingen inspelning på hur det låter.

I morgon ska den rulla igen så då kan jag berätta hur det blir med nya toppen. Ska montera elfläkt också.

Förresten en mekaniker tipsade mig om att blanda 2- taktsolja i ibensinen. 1 dl per tank (60 liter). Men jag vet inte hur bra det skulle bli. Någon som har provat?
av rid54
Olja i bensinen har jag hört om som någon sorts smörjning av spridare. Tror inte det har att göra med ditt ljud alls. Din beskrivning nu senast låter som ett vevlager.
Användarvisningsbild
av Frrla
robinmoppe skrev:Tror inte lambdasonden o katalysatorn gillar oljeblandad bensin faktiskt
De är därför man slår i en liten skvätt diesel i dem ist.

Mina gamla härkar klagar däremot inte över lite olja när de saknar kissemiss å annat fjant :lol:
av errim
Ja, nu låter den som en dröm. Tyst och fint går den :D

Passade även på att byta vattenpumpen då jag märkte att den lät illa när jag snurrade på den. Så nu är det mindre surr i motorn också. Har även bytt spännrullen då jag tyckte att den kändes som den började började bli dålig.

rid54, jo den har knackningssensor. Och tomgång och tändning går ej att ställa in enligt skylt i motorrummet.
Däremot såg jag att fördelarlocket satt ett halvt varv fel men förre ägaren hade monterat tändkablarna ett halvt varv fel också och då blev det ju på så sätt "rätt" i a f. Nu har jag monterat det riktigt rätt :)

Jo Frria jag vill också se gyllenbruna stift. Ska köra ett tag o se hur det bli med det.

rid54, tanken med olja i bensin skulle väl också kunna vara att det smörjer ventiler-ventilsäten.

Tack alla! Man lär sig mycket på det här forumet!

Glada Volvohälsningar
Errim
av Jonteakerbrett
errim skrev:
Jonteakerbrett skrev:Errim har en fråga till dig. Hur låter det där tickandet? Knack knack knack knack, eller ljusa tick tick tick? Det är inte spridarna som lät mycket då? Du har inte någon video/film på det, så man hör? På min 745 b230f tickar ventilerna också, men det är inga tick utan lite mer knack. Men en bil som har gått 20000 ska låta lite! :)
Jag skulle nog snarare säga att det tickar än knackar men ganska högt eller starkt ljud så att det hörs tydligt i kupén. Tickandet finns redan vid kall motor och blir starkare när den blir varm. Över 1500-2000 varv går det över till slammer. Visst låter rödblockare men ingen av de 5 st jag har haft tidigare har låtit så här mycket. Har tyvärr ingen inspelning på hur det låter.

I morgon ska den rulla igen så då kan jag berätta hur det blir med nya toppen. Ska montera elfläkt också.

Förresten en mekaniker tipsade mig om att blanda 2- taktsolja i ibensinen. 1 dl per tank (60 liter). Men jag vet inte hur bra det skulle bli. Någon som har provat?
Okej. Min hörs inga slammer eller något när man gasar men ventilerna tickar lite av vad jag hört från andra. Lät din betydligt mer än min? Här får du en video.
Spridarna klickar/tickar också så ta inte det som ventilknack/tick. Motorn är kall i detta klipp. Har en film när den är varm också, men ljudet verkar inte fungera i det klippet.
av errim
Hej Jonte

Jo jag menar att du har samma ljud i motorn som jag hade innan jag bytte toppen. Jag kallar det tickande men det är ju en definitionsfråga. Det hörs ju mest på motorns högersida så därför ventilljud.

Låter det mer när motorn blir varm? Hur förändras ljudet när du varvar upp? Jag kallade det slammer men det är kanske lite överdrivet. Men helt klart är att motorn är mycket tystare nu med nya toppen och det på alla varvtal.

Jag tror inte ljudet på din bil är farligt. I mitt fall var det så att ljudet hördes tydligt i kupén när man körde och jag störde mig på det.

Mvh
Errim
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]