Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobzter
De är xenon..ser man på helljus reflektorn på bilden att de e typ intrigerat i halvljus reflektorn..sen pljuset syns de på som sitter på sidan av halvljuset
av Lövet
Tror det också. Tittar man på halogenstrålkastaren så är där väsentligt mera mellanrum mellan helljusreflektorn och halvljusreflektorn.

Ett annat enkelt sett att ta reda på det är att be ägaren att kolla om det finns ett ljusregleringsreglage till vänster om ratten. Gör det inte det är det garanterat xenon.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag fattar inte ens hur det är möjligt att bilägaren själv inte vet om han har xenon eller inte. Det ser man ju första gången man vrider på tändningen vilken bil man än sätter sig i. Xenonljus tänds med en blixt och sen körs nivåregleringens självtest. Och sen är det ju betydligt bättre ljus än med halogen också, givetvis.

Men jo, ljusregleringsreglage inne i bilen och parkeringslampa UTANFÖR halvljusreflektorn. Det är två bergsäkra saker man kan kolla.

Sen finns det ju en tredje variant också, xenon med kurvljus. Ser ut så:

Bild
av Lövet
Perc skrev:Jag fattar inte ens hur det är möjligt att bilägaren själv inte vet om han har xenon eller inte.
4 av 5 BMW 1-serie ägare tror de kör framhjulsdrivet. Man får inte glömma att de flesta är helt ointresserade och okunniga om bilar...
http://www.vibilagare.se/nyheter/bmwaga ... rivet-1182
av oel
För er som tyckte detta var en märklig fråga: Så klart jag hade kunnat be ägaren att följa mina instruktioner över telefon för att ta reda på om det är xenon men det kändes inte särskilt fördelaktigt för mig som eventuell köpare. Fotona sa "xenon" och visst var det det. Nu är en styck S60 -06 köpt och står bredvid V70n här hemma! Båda bi-fuel så nu har jag miljösamvete som räcker ända fram till nyår. Minst.

Alla tändspolar är utbytta till nya orig[…]

Finns det någon chans att få tag i m32[…]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som för[…]

Testa trycka på ladda medan du kör och […]