Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag är kanske lite "jävig" i detta ämne, men jag håller med jaka i detta fall. Jag höll på med underreds behandling av bilar i drygt 15 år och har jobbat med bilar från och till i 40 år så jag tycker nog att jag vet vad jag pratar om. Det bästa för bilen i längden är olja, i någon form. All sorts "underreds massa" som säljs som skydd under bilar härdar med tiden, spricker och lämnar fältet öppet för fukt och vatten. Olja "kryper" hela tiden och "tränger" igenom överallt. Vad för olja man använder är en "smaksak" med samvetet. När jag och kompisen höll på använde vi begagnad linoljebaserad hydraulolja som vi blandade 50/50 med kallpressad rapsolja. Alltså helt "vegetariskt", spillet som blev i lokalen (vi hade 5 - 10 cm grus på golvet) fungerade alldeles utmärkt som vägförbättring. På grusplanen där bilarna stod och "droppade av" efter växer gräs och buskar som en djungel nu drygt 10 år efter vi slutade. Nackdelen med olja är ju att det "läcker" långt efter, men med vegetabilisk olja slutar det "droppa" efter c:a en vecka. Fortfarande (efter mer än 10 år) ringer folk ock frågar oss om vi "sprutar bilar" fortfarande. Min kära pärla är en av dom bilarna vi sprutade (annan ägare då).
toorop, fanken vad fin den blev, ta du och köp en burk linolja (på Biltema) som passar din spruta och spruta i dörrar, tröskellådor, rambalkar, bakom klädslen vid bakskärmarna och sådant så blir det riktigt bra. Min bil är inte sprutad på 10 år men fortfarande kryper oljan fram i plåtskarvar under och i hörnorna på dörrarna när det är varmt på sommaren. Rostig? inte en enda "fläck" förutom vid sidoblinkersen på båda framskärmarna och tvärbalkarna i hjulsprutet från framhjulen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av toorop
lennarte skrev:Jag är kanske lite "jävig" i detta ämne, men jag håller med jaka i detta fall. Jag höll på med underreds behandling av bilar i drygt 15 år och har jobbat med bilar från och till i 40 år så jag tycker nog att jag vet vad jag pratar om. Det bästa för bilen i längden är olja, i någon form. All sorts "underreds massa" som säljs som skydd under bilar härdar med tiden, spricker och lämnar fältet öppet för fukt och vatten. Olja "kryper" hela tiden och "tränger" igenom överallt. Vad för olja man använder är en "smaksak" med samvetet. När jag och kompisen höll på använde vi begagnad linoljebaserad hydraulolja som vi blandade 50/50 med kallpressad rapsolja. Alltså helt "vegetariskt", spillet som blev i lokalen (vi hade 5 - 10 cm grus på golvet) fungerade alldeles utmärkt som vägförbättring. På grusplanen där bilarna stod och "droppade av" efter växer gräs och buskar som en djungel nu drygt 10 år efter vi slutade. Nackdelen med olja är ju att det "läcker" långt efter, men med vegetabilisk olja slutar det "droppa" efter c:a en vecka. Fortfarande (efter mer än 10 år) ringer folk ock frågar oss om vi "sprutar bilar" fortfarande. Min kära pärla är en av dom bilarna vi sprutade (annan ägare då).
toorop, fanken vad fin den blev, ta du och köp en burk linolja (på Biltema) som passar din spruta och spruta i dörrar, tröskellådor, rambalkar, bakom klädslen vid bakskärmarna och sådant så blir det riktigt bra. Min bil är inte sprutad på 10 år men fortfarande kryper oljan fram i plåtskarvar under och i hörnorna på dörrarna när det är varmt på sommaren. Rostig? inte en enda "fläck" förutom vid sidoblinkersen på båda framskärmarna och tvärbalkarna i hjulsprutet från framhjulen.

Mvh
Lennart

härlig historia. :)

köpte nått linoljabaserat med nån liten slang för 3 år sedan, får köpa en sprut spray istället som passar kompressorn eller målarburken.
av osla
jag var mer intresserad av att få veta hur du fått det att se ut så där. jag hade först blästrat och sedan kört på zink, sedan på med någon form av rostskydd, någon bra färg eller liknande och sedan sprutat på det där för utseendets skull, man får dock vara försiktig sen för kan komma fukt innanför massan och då börjar det rosta under och det synns inte fören det är grovt med gravrost eller hål. och sedan skulle jag spruta in sågkedje olja i alla hålrum då den är väldigt klibbig och rinner inte bara av. är så jag skulle gjort iaf
av jaka
Hej!
Nu har jag inte själv en Volvo utan en gammal Audi 100 Avant 2,0E (men brorsan har Volvo) och där blästrar jag själv med Biltemas spruta och 4hk/50 lit kompressor. Mycket damm blir det men rosten försvinner. Håller med om att linolja funkar bra.
(hur lägger man in en bild ???)
Användarvisningsbild
av Allinug
Man får inte heller ha på för tjockt med underredsmassa, för då spricker det lättare och fukt kan tränga in och rosten får bra möjligheter att frodas.

Hur gör ni med rostskydd av länkarmar och sånt?
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Bara för att flika in lite blästra är bra, Men slipa är bättre annars trycker man in rosten i porerna när man blästrar men fördelen är att man kommer åt lite bättre i där vinkelslipen är lite för stor så det bör kanske kompleteras med någon kemisk behandling innan 2k färg.
Något som flera utav oss missat är att man ska lägga primer INNAN bodyspray.

Jag var å slipade plåtrent under bilen och klabbade rostskyddsmassa på några ställen. Där jag slipat plåtrent och lagt massa var det nu rost. La på det för ca 2 mån sen. Så det är bara att göra om. Varför rostskyddsmassa inte är roststoppande vet jag inte. För det verkar ju som om rostskyddsmassan bara skyddar utanpå men att processen ändå fortsätter under massan.

På hagmans "Bodyspray" står det att primer SKA användas, så jag kommer i fortsättningen alltid använda primer.
På biltema står det inget om primer och det finns heller ingen primer på biltema.

Rostskyddsmassan jag använde köpte jag på Volvo och hette corroprotect, inte ens den kan stoppa rostangreppen.

Om man slipar plåtrent eller blästrar, lägger på primer och sen bodyspray, håller det då??
Underredsmassa, "body" och liknande är för att skydda underlaget mot slitage utifrån. Plåten får man se till att skydda innan. Hur, beror ju på hur "seriös" man ska vara. Jag brukar använda "vanlig" grundfärg, rostskyddsfärg eller liknande, och tunna den så det går att spruta med "bodyspruta" med slang, och spruta på "rejält" invändigt i balkar och liknande ställen. Detta gäller (främst) när det är lagat och svetsat så plåten är "bar". Även "utvändigt" under sprutar jag med "bodysptutan", men då med sprutan för tjockare massa. Jämnar av med pensel och när det torkat, på med "det tjocka" i måttlig mängd och avslutar med olja invändigt, med sprutan med slang. Ofta när jag "svetsat i "bitar" brukar jag (när färgen torkat) täta svetsen (helsvetsar sällan, det räcker att punkta tätt) med Sika H1 (tror jag det heter) oljebaserad fogmassa.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av White
Jag använder alltid Dinitrols produkter för att rostskydda. Dinitrol ML (tunnflytande, penetrerande) som "primer", vilket får torka ett
dygn innan jag lägger på Dinitrol CAR (underredsmassa). Har gjort tester med rostiga plåtbitar som stålborstats och sedan behandlats
med detta, dessa har sedan utsats för saltlake och fått legat ute i ur och skur över fem år. Plåtarna har inte utvecklat mer rost
under alla dessa år.
Min 240 har tidigare, för många år sedan, behandlats med Dinitrol som rostskydd för underredet. Nu kan jag konstatera att underredsmassan har rasat av på halva tanken.

Plåten ser fin ut, men det har kommit några fläckar med ytrost. Planen är att putsa bort ytrosten, men sedan har jag inte bestämt mig för vad jag ska göra. Jag måste väl måla med grundfärg där jag slipat och har man grundfärg måste man väl ha någon täckfärg också? Borde jag ta bort resten av underredsmassan på tanken och kanske måla hela tanken?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]