- mån 25 nov 2013, 19:49
Jag är kanske lite "jävig" i detta ämne, men jag håller med jaka i detta fall. Jag höll på med underreds behandling av bilar i drygt 15 år och har jobbat med bilar från och till i 40 år så jag tycker nog att jag vet vad jag pratar om. Det bästa för bilen i längden är olja, i någon form. All sorts "underreds massa" som säljs som skydd under bilar härdar med tiden, spricker och lämnar fältet öppet för fukt och vatten. Olja "kryper" hela tiden och "tränger" igenom överallt. Vad för olja man använder är en "smaksak" med samvetet. När jag och kompisen höll på använde vi begagnad linoljebaserad hydraulolja som vi blandade 50/50 med kallpressad rapsolja. Alltså helt "vegetariskt", spillet som blev i lokalen (vi hade 5 - 10 cm grus på golvet) fungerade alldeles utmärkt som vägförbättring. På grusplanen där bilarna stod och "droppade av" efter växer gräs och buskar som en djungel nu drygt 10 år efter vi slutade. Nackdelen med olja är ju att det "läcker" långt efter, men med vegetabilisk olja slutar det "droppa" efter c:a en vecka. Fortfarande (efter mer än 10 år) ringer folk ock frågar oss om vi "sprutar bilar" fortfarande. Min kära pärla är en av dom bilarna vi sprutade (annan ägare då).
toorop, fanken vad fin den blev, ta du och köp en burk linolja (på Biltema) som passar din spruta och spruta i dörrar, tröskellådor, rambalkar, bakom klädslen vid bakskärmarna och sådant så blir det riktigt bra. Min bil är inte sprutad på 10 år men fortfarande kryper oljan fram i plåtskarvar under och i hörnorna på dörrarna när det är varmt på sommaren. Rostig? inte en enda "fläck" förutom vid sidoblinkersen på båda framskärmarna och tvärbalkarna i hjulsprutet från framhjulen.
Mvh
Lennart
toorop, fanken vad fin den blev, ta du och köp en burk linolja (på Biltema) som passar din spruta och spruta i dörrar, tröskellådor, rambalkar, bakom klädslen vid bakskärmarna och sådant så blir det riktigt bra. Min bil är inte sprutad på 10 år men fortfarande kryper oljan fram i plåtskarvar under och i hörnorna på dörrarna när det är varmt på sommaren. Rostig? inte en enda "fläck" förutom vid sidoblinkersen på båda framskärmarna och tvärbalkarna i hjulsprutet från framhjulen.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V