Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har en kompis som har en S80 från 2000 som han fick för ett tag sedan som betalning för en skuld eller vad det nu var... Bilen var RIKTIGT pigg och gick som ett spjut! Vad vi tror är att det var en turbo i den från början men att man genomfört något motorbyte någon gång och då använt en motor som inte har turbo. Detta till trots så gick bilen som ett spjut. :P
Vid besiktning så fick min vän nedslag på att det läckte lite olja från packboxen vilket föranledde att han lämnade in den på verkstad för att de skulle åtgärda detta och ytterligare något stag till styrningen när de ändå höll på. Vad jag förstått så behöver man då, för packboxens skull lyfta ur motorn vilket ju är en ganska omfattande åtgärd vilket också gjordes. När sedan motorn åter var monterad i bilen igen och min vän hämtade denna så var de som det var en HELT ny bil... Den var orkeslös och klen rent av! :cry: Jag trodde då att det var något nödprogram som kickat in som det kan göra på BMW bland annat och som gjorde att den gick på sparlåga men det säger nu verkstan att det INTE är! :roll: Vid något tillfälle har den piggnat på sig lite kort om jag förstått det hela rätt men senast den var inne för detta så skulle de testa den tillsammans EFTER ny genomgång och då kom den knappt upp för backen ur garaget! Så då fick bilmeken direkt erfara vad som faktisk var problemet... :-O)
Så min frågeställning är helt enkelt vad F-N kan det vara? Borde inte detta kunna ses via feldiagnostiken? ...och inte minst vad göra?!
Tack på förhand för förslag och idéer!
/JBM

Alla tändspolar är utbytta till nya orig[…]

Finns det någon chans att få tag i m32[…]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som för[…]

Testa trycka på ladda medan du kör och […]