NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pincam
Tjena, har en Volvo V50, 1.6d, man 06:a som har 4 st felkoder, P1180, P0089, P138B och P0483.
Bilen stannar ibland vid färd, ungefär som om bränsle tillförseln stängts av, men kan startas igen direkt efteråt.

Emellanåt så hamnar man i s.k. "limp home" läge och man kan max varva 3000 varv.
Detta läge försvinner när man stänger av bilen och startar den igen.

Jag kan släcka de tre första koderna men inte P0483. Men sen när bilen tjuvstannat en gång så kommer dom tillbaka.

Någon som har något tips vad det kan bero på?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hittade denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 83#p427365
Kanske kan vara till hjälp?

EDIT: Har lite långtråkigt på lunchen så har tittat lite :)

klicka på "Sök i kategori" här: http://www.jagrullar.se/forum/viewforum.php?f=31
och skriv limp mode

Finns en del att läsa om detta eller liknande problem. Exempelvis kommer tryckgivaren till partikelfällan och EGR upp.
av pincam
*LÖST*

Svarar själv på detta så kanske det hjälper andra:

Felorsaken var att bränslefiltret behövde bytas. Volvo verkstan tog cirka 1900:- för delar och jobb.
av pincam
pincam skrev:Tjena, har en Volvo V50, 1.6d, man 06:a som har 4 st felkoder, P1180, P0089, P138B och P0483.
Tänkte berätta mer om dessa felkoder så kanske det kan hjälpa fler att slippa Volvo verkstadens dyra felsökningsavgifter...

P0483 - En felkod som inte gick att släcka och som bilprovningen satte en 2:a på. Visade sig vara elfläkten som sitter på kylaren som var trasig. 5000:- ville Volvo ha för att byta den. Jag hittade en begagnad på skroten för 1500:- och bytte själv. Bökigt? Oh ja!!! Men gott att spara 3500:-

P0089 och P1180 hade att göra med skitigt bränslefilter. som nämnts ovan.

P138B har jag ingen riktig kläm på men den koden kan jag släcka själv, den dyker upp bara ibland. Dessutom var det ingen kod som besiktningen hade någon åsikt om.
av timebandit
Då det inte är några Volvokoder så får man försöka googla...

Hittade detta: P138B -> Glow Plug Control Module System Voltage

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB1[…]

Spolning av automatlåda

241101, kollade fakturan nu. Spoling, två st[…]